لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

ژنرال مولن: حمله نظامی به ايران به بی‌ثباتی در خاورميانه می‌انجامد


مايک مولن، رييس ستاد کل فرماندهی ارتش آمريکا
مايک مولن، رييس ستاد کل فرماندهی ارتش آمريکا
ژنرال مايک مولن، رييس ستاد نیروهای مسلح آمريکا، روز پنجشنبه گفته است: حمله نظامی به ايران می تواند به بی ثباتی بسیار در خاورميانه منجر شده و پيامدهای ناخواسته ای برای اين منطقه در پی داشته باشد.

مايک مولن درباره برنامه هسته ای ايران تصريح کرده است: باور دارم که ايران در مسيری قرار گرفته است که به لحاظ استراتژيک قصد دارد به سلاح هسته ای دست يابد.

وی که در «موسسه واشينگتن برای خاورنزديک» صحبت می کرد اضافه کرد: «فکر می کنم نتيجه (دستيابی ايران به سلاح هسته ای) پتانسيل خيلی خيلی بی ثبات کننده ای دارد... از طرف ديگر، به ويژه هر گاه درباره حمله به ايران پرسيده می شود، آن هم بسيار بسيار بی ثبات کننده است.»

رييس ستاد ارتش آمريکا با اشاره به اين که نگران «پيامدهای ناخواسته» هر يک از این دو سناريو در ارتباط با ايران است، گفته است: اين نقطه از جهان می تواند بيشتر از اين بی ثبات شود، که اين خود نتيجه خطرناکی برای جهان دارد.

ايران تاکيد می کند که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است و قصد اين کشور برای دستيابی به تکنولوژی هسته ای در راستای توليد انرژی است.

شورای امنيت سازمان ملل متحد تاکنون سه قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. شورای امنيت دراين قطعنامه ها از ايران خواسته است تا فعاليت های حساس هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

کشورهای غربی خواهان تشديد تحريم ها عليه ايران هستند، اما به گفته ديپلمات ها چين و روسيه، دو عضو شورای امنيت سازمان ملل متحد که روابط نزديکی با ايران دارند، با افزايش تحريم ها مخالف هستند.

باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، در تغييری آشکار نسبت به سياست های جرج بوش، رييس جمهور سابق آمريکا، خواستار تعامل با ايران برای حل اختلافات بر سر برنامه هسته ای اين کشور شده است.

آقای اوباما در همین راستا سال گذشته ميلادی پايان ماه دسامبر را به عنوان ضرب الاجل ايران برای پذيرش پيشنهاد مبادله اورانيوم کم غنی شده خود با سوخت اتمی تعيين کرده بود. ايران اين ضرب الاجل را رد کرده بود.

آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه همراه با آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، طی سال های اخير کوشيده اند تا با سياست های تنبيهی و تشويقی ايران را به توقف فعاليت حساس اتمی اش ترغيب کنند.

مایک مولن با اين حال تاکيد کرده است: «فکر می کنم يک چيز مهم است و آن اين است که ما به تلاش های سياسی، ديپلماتيک و بين المللی ادامه بدهيم، و اين تنها ايالات متحده نباشد بلکه جامعه جهانی روی اين موضوع معطوف شده و از بروز اين دو سنايور جلوگيری کند.»

پيشتر نيز رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا، از راه حل ديپلماتيک برای حل بحران هسته ای ايران حمايت کرده و گفته بود حمله نظامی فقط به تاخير در روند برنامه هسته ای ايران منجر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG