لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

آمریکا: گزارش تازه آژانس در باره ایران نگرانی های زیادی برانگیخته است


 پى جى كراولى در گفت و با خبرنگاران در واشينگتن گفت: آمريكا درك نمى كند چرا ايران از «آمدن بر سر ميز مذاكره و دستيابى به توافقى سازنده» بر سر برنامه اتمى اش سر باز می زند.
پى جى كراولى در گفت و با خبرنگاران در واشينگتن گفت: آمريكا درك نمى كند چرا ايران از «آمدن بر سر ميز مذاكره و دستيابى به توافقى سازنده» بر سر برنامه اتمى اش سر باز می زند.
ساعاتى پس از انتشار گزارش تازه آژانس بين المللى انرژى اتمى در باره فعاليت هاى هسته اى ايران، سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد كه اين گزارش نگرانى هاى زيادى در باره برنامه اتمى ايران بر انگيخته است و از تهران خواست تا به پرسش هاى مطرح در اين زمينه پاسخ دهد.

پى جى كراولى در گفت و با خبرنگاران در واشينگتن گفت: آمريكا درك نمى كند چرا ايران از «آمدن بر سر ميز مذاكره و دستيابى به توافقى سازنده» بر سر برنامه اتمى اش سر باز می زند.

آژانس بين المللى انرژى اتمى روز پنجشنبه گزارش تازه اى در باره فعاليت هاى هسته اى جمهورى اسلامى منتشر كرد كه در آن گفته شده است: «اطلاعاتى كه آژانس به دست آورده.... نگرانى ها درباره فعاليت هاى گذشته و فعلى اعلام نشده احتمالى ايران در ارتباط با توسعه كلاهك هسته اى را افزايش مى دهد.»

در اين گزارش، آژانس بين المللى انرژى اتمى تاييد كرده كه ايران توانسته است مقدار كمى اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را توليد كند.

اين نهاد بين المللى تهران را متهم كرده كه براى تحقيقات در خصوص فعاليت هاى هسته اى خود همكارى نمى كند و اطلاعات لازم پيرامون تاسيسات جديد غنى سازى فردو، در نزديكى شهر مذهبى قم، را در اختيار آژانس قرار نداده است.

وجود اين تاسيسات در ماه سپتامبر فاش شد و پرسش هاى تازه اى در باره هدف فعاليت هاى هسته اى ايران و ارتباط احتمالى آن با برنامه هاى موشكى و نظامى اين كشور مطرح كرده است.

سخنگوى وزارت امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه گفت: «توضيحى در باره اين تاسيسات داده نشده است كه نشان دهد آن با يك برنامه صلح آميز هسته اى سازگارى دارد.»



آقاى كراولى گفته است كه ايران نتوانسته توضيحات راضى كننده اى را ارائه كند تا مشخص شود فعاليت ها و بلندپروازى هاى اتمى آن در چه مسيرى قرار دارد.

در واكنشى متفاوت به گزارش آژانس، نماينده ايران در اين نهاد بين المللى گفته است كه «يوكيا آمانو، مديركل جديد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، نيز صلح آميز بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را تاييد كرد.»

خبرگزارى جمهورى اسلامى، ايرنا، در اين زمينه از على اصغر سلطانيه نقل و قول كرده است كه «در واقع بار ديگر كليه گزارش هاى شش سال گذشته مبنى بر صلح آميز بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران را، او (آمانو) صحه گذاشت.»

گزارش تازه آژانس مى تواند تلاش هاى كشورهاى غربى براى تشديد تحريم ها عليه ايران را كه هم اكنون نيز دنبال مى شود تشديد كند و بار ديگر پرونده اتمى ايران را به شوراى امنيت بفرستد.

آمريكا و متحدان غربى آن مى گويند كه ايران نتوانسته است نگرانى هاى جامعه بين المللى در باره ماهيت و اهداف برنامه اتمى خود را بر طرف كند، لذا اعمال تحريم هاى جديد بر ضد تهران ضرورى است.

جوزف بايدن، معاون رييس جمهور آمريكا، روز پنجشنبه در اين زمينه گفت: «ما همراه با شركاى خود در حال كار بر روى اين مسئله هستيم كه ايران با پيامدهاى واقعى اجرا نكردن تعهدات بين المللى خود روبرو شود.»

اين در حالى است كه چين به عنوان يكى از شركاى عمده تجارى ايران با دور چهارم تحريم ها عليه جمهورى اسلامى مخالفت كرده است.

با اين حال برخى گزارش ها حاكى است كه موضع روسيه در اين زمينه نرم تر شده و احتمال همراهى آن با خواست كشورهاى غربى براى تحريم ايران افزايش يافته است.

شوراى امنيت از ايران خواسته است تا برنامه غنى سازى اورانيوم را متوقف كرده و براى راستى آزمايى اين فعاليت ها با آژانس همكارى كند.

ايران نه تنها توقف غنى سازى را متوقف نكرده بلكه اعلام كرده است كه غنى سازى بيشتر اورانيوم تا سقف ۲۰ درصد را نيز از هفته گذشته آغاز كرده است.
XS
SM
MD
LG