لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۶

« مخالفت وزارت اطلاعات با برگزارى تشییع جنازه همسر آیت‌الله منتظرى »


سعید منتظری در کنار پدرش آیت الله منتظری
سعید منتظری در کنار پدرش آیت الله منتظری
به دنبال درگذشت همسر آیت‌الله منتظرى، مقام‌هاى امنیتى جمهورى اسلامى از خانواده آیت‌الله منتظرى خواسته‌اند، از برگزارى مراسم تشییع جنازه براى وى خوددارى کنند.

سعید منتظرى، فرزند آیت‌الله منتظرى روز شنبه در گفت و گو با سایت خبرى جرس اعلام کرد، وزارت اطلاعات اجازه برگزارى مراسم تشییع جنازه مادرش را نمى‌دهد.

وى در این باره گفته است: « صبح امروز از سوى وزارت اطلاعات فردى به دفتر مراجعه کرده و رسماً اعلام کرده است که اجازه برگزارى مراسم تشییع را نداریم.»

همسر آیت‌الله حسینعلى منتظرى صبح روز شنبه در سن ۸۳ سالگى در قم در گذشت و خانواده آیت‌الله منتظرى اعلام کرده است، مراسم تشییع جنازه روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

آیت الله منتظرى، یکى از مراجع تقلید شیعه که به دلیل انتقادهایش از حکومت جمهورى اسلامى سال‌ها در حبس خانگى به سر مى‌برد، روز ۲۹ آذر سال گذشته درگذشته بود.

در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله منتظرى در شهر قم شمار زیادى از معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهورى و هواداران جنبش سبز در ایران شعارهاى ضد حکومتى سر داده بودند.

پس از این مراسم شمارى از اعضاى گروه‌هاى تندرو و بسیجیان به دفتر آیت‌الله منتظرى در شهر قم حمله کرده بودند که به گفته سعید منتظرى سلب آرامش مادرش را به دنبال داشت.

وى با اشاره به دستور وزارت اطلاعات براى جلوگیرى از مراشم تشییع جنازه همسر آیت‌الله منتظرى گفته است: « آنان بیم آن را دارند که جمعیتى که براى تشییع آیت‌الله حضور پیدا کرد، در مراسم مادر هم شرکت کنند و براى همین است که چنین محدودیت‌هایى براى خانواده ایجاد کرده‌اند.»

فرزند آیت‌الله منتظرى همچنین با بیان این که مقام‌هاى جمهورى اسلامى پس از درگذشت مادر وى جسد او را به سردخانه منتقل کرده‌اند، افزوده است: «درحال حاضر پیکر ایشان هم دراختیار حکومت است، هر کارى که مى‌خواهند انجام دهند ولى از ما انتظار نداشته باشند که در آن مشارکت داشته باشیم.»

به گفته وى وزارت اطلاعات از خانواده آیت‌الله منتظرى خواسته است، بر اساس برنامه‌اى که از سوى حکومت ارایه شده است، مراسم تشییع جنازه را برگزار کنند و « تنها حدود ۱۵۰ متر پیکر همسر آیت‌الله منتظرى را در گلزار شهدا تشیع کنند.»

این در حالى است که بر اساس اطلاعیه‌اى که از سوى خانواده آیت‌الله منتظرى در این باره منتشر شده است، قرار است مراسم تشییع جنازه روز یکشنبه راس ساعت ۱۰ صبح از مقابل منزل آیت منتظرى به سمت آرامگاه حضرت معصومه برگزار شود.

سعید منتظرى همچنین اعلام کرده است، «در صورتى که خانواده آیت‌الله منتظرى نتوانند بر اساس اعلام قبلى خود به آشنایان مراسم را برگزار کنند، آنان از شرکت در مراسم حکومتى هم خوددارى کرده و در مراسم تشییع و تدفین شرکت نخواهند کرد.»

پسر آیت‌الله منتظرى با اشاره به دفن پنهانى شمارى از جانباختگان رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى توسط مقام‌هاى امنیتى جمهورى اسلامى افزود: « اگر مى‌خواهند که همسر آیت‌الله منتظرى را همه به همین گونه دفن کنند، مى‌توانند هر کارى که خواستند بکنند. ما بعدها بر سر مزار ایشان خواهیم رفت.»

وى ایجاد محدودیت براى مراسم تشییع جنازه همسر آیت‌الله منتظرى را نمونه‌اى از « عدم درایت» رهبران جمهورى اسلامى دانست و افزود: « اگرمسئولان قدرى درایت و عقلانیت داشته باشند، مشکلات مردم هم حل خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG