لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۸

شورای امنیت چهارمین قطعنامه تحریمی علیه ایران را تصویب کرد


نمایندگان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد
نمایندگان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران را تصویب کرد. دوازده عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت دادند و برزیل و ترکیه، اعضای غیر دایم شورای امنیت، به این قطعنامه رای مخالف دادند و لبنان نیز رای ممتنع داده است.

جلسه رای گیری با سخنان نماینده مکزیک، رییس دوره ای شورای امنیت آغاز شده و پس از قرائت درخواست حضور نمایندگان آلمان و جمهوری اسلامی در این جلسه، نوبت به نمایندگان مخالف رسید تا سخنرانی کنند.

نمایندگان برزیل و ترکیه دو نماینده مخالف بودند. نماینده برزیل گفت که پس از تلاش های دو کشور ترکیه و برزیل در رسیدن به توافقنامه مبادله سوخت اتمی ایران در خاک ترکیه، مخالف تحریم های بیشتر علیه ایران است.

نماینده ترکیه اما ضمن حمایت از اقدامات دیپلماتیک، اضافه کرد که جمهوری اسلامی باید با تعلیق غنی سازی اورانیوم به مذاکرات وارد شده و مسائل را حل کند.

پس از آن رییس شورای امنیت درخواست رای گیری کرد که دوازده رای مثبت داده شد. ترکیه و برزیل نمایندگانی بودند که رای منفی دادند و فقط لبنان بود که به «قطعنامه شماره ۱۹۲۹» رای ممتنع داد.

بر اساس دور چهارم تحریم های ایران در شورای امنیت، یک دانشمند هسته ای، ۲۲ شرکت که به ارتباط داشتن با برنامه های اتمی و موشکی ايران متهم شده اند، ۱۵ موسسه متعلق به سپاه و سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران، در فهرست تحريم ها هستند.


آمريکا: قطعنامه تحريم ها، يک پاسخ قاطع جهانی بود

سوزان رايس، سفير آمريکا در شورای امنيت سازمان ملل، پس از تصويب قطعنامه گفت که ايالات متحده از اين تحريم ها حمايت می کند و آن را يک پاسخ قاطع جهانی به ايران می داند.

خانم رايس افزود: شورای امنيت با اين تصميم، قاطعانه به تهديد بزرگ برای صلح و امنيت جهانی پاسخ داد.

چين خواستار اجرای کامل موارد تحريمی در قطعنامه شد

در همین زمینه، نماينده چين در شورای امنيت پس از تصويب قطعنامه تحريم های ايران، خواستار اجرای کامل موارد تحريم شد و به تهران پيام داد به درخواست های بين المللی درباره برنامه اتمی اش پاسخ دهد.

بائودونگ، سفير چين گفت: « از تمامی کشورهای عضو جامعه جهانی درخواست می کنيم به طور دقيق اين قطعنامه را اجرا کنند و لازم بود تحريم های جديد به تصويب برسد تا ايران به ميز مذاکرات بازگردد.»

روسيه: تحريم های بيشتر ايران لازم بود

ويتالی چورکين، سفير روسيه در شورای امنيت، نیز پس از تصويب قطعنامه گفت که تحريم های بيشتر ايران، اقدامی «لازم و ضروری» بود. آقای چورکين افزود که حضور روسيه در طرح تاسيس نيروگاه اتمی بوشهر نشان می دهد که مسکو از فعاليت های صلح آميز هسته ای ايران حمايت می کند.

وی همچنين گفته که فشارهای جديد درست و با دقت طراحی شده و لازم است ايران با جامعه جهانی همکاری کند.

فرانسه: درهای گفت وگو به روی ايران باز است

نماينده فرانسه در شورای امنيت در سازمان ملل، از تحريم های بيشتر ايران استقبال کرد و گفت که در صورت همکاری نکردن ايران، اين راه ادامه خواهد داشت ولی راه گفت وگو کماکان باز است.

وزارت خارجه فرانسه هم در بيانيه ای اعلام کرد به رغم اعمال تحريم های بيشتر، درهای مذاکره روی ايران باز است و ابراز اميدواری کرده تهران به همکاری روی بياورد.

اسرائيل: هنوز کارهای بيشتری بايد انجام شود

در همین حال، اسرائيل هم از اعمال تحريم های بيشتر شورای امنيت بر ايران استقبال کرده اما می گويد هنوز کافی نيست و کارهای بيشتری بايد انجام شود.

سيلوان شالوم، معاون نخست وزير اسرائيل گفت:«قدم مهمی است که در مسير درستی برداشته شده و اگر ايران از دستيابی به بمب اتمی دست برندارد، بايد به سرعت اقدامات ديگر و بيشتری برداشته شود.»

جمهوری اسلامی: اشتباه تاريخی شورای امنيت

در پايان جلسه رای گيری در شورای امنيت، نوبت به سخنرانی نماينده ايران رسيد. محمد خزاعی سفير جمهوری اسلامی در سازمان ملل تصويب قطعنامه را اشتباه تاريخی شورای امنيت خواند و گفت که عملکرد اين شورا ثابت می کند که ما هنوز هم «با يک نظام بين الملل تبعيض آميز و ناعادلانه» مواجه هستيم.

آقای خزاعی افزود: «استفاده بی حد و حصر و تاسف بار شورای امنيت از استانداردهای دوگانه، سرانجام روزی به پايان خواهد رسيد.»

تحریم های بیشتر

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تنها فردی که در فهرست تحریم ها قرار دارد، جواد رحيقی است که رياست مرکز فن آوری های هسته ای سازمان انرژی اتمی ايران را بر عهده دارد. یکی از مسئولیت های این مرکز، نظارت بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در اصفهان است.

برخی از موسسه ها و شرکت هايی که در فهرست تحريم های قرار گرفته اند در خارج از ايران بوده ولی تحت کنترل جمهوری اسلامی قرار دارند و يا در راستای اهداف آن فعاليت می کنند، از جمله «فرست ايست اگزپورت بانک» که در مالزی است ولی تحت کنترل بانک ملت ايران است.

۲۲ شرکت و موسسه متهم به ارتباط به فعاليت های موشکی و هسته ای شده و در فهرست تحريم ها قرار دارند از جمله دانشگاه مالک اشتر در تهران، صنايع امين در مشهد، ابزار برش کاوه در تهران، «فرست ايست اگزپورت بانک» در مالزی، صنايع شهيد خرازی و مرکز تحقيقات کشاورزی و پزشکی هسته ای کرج.

۱۵ شرکت و موسسه وابسته به سپاه پاسداران نيز در فهرست تحريم ها قرار دارند از جمله قرارگاه سازندگی خاتم الانبياء سپاه، عمران ساحل، راه ساحل و سپانير.

سه نهاد زير مجموعه خطوط کشتيرانی ايران نیز، از جمله «ایریسل بنلوکز» در بلژیک و خط کشتی رانی جنوب در فهرست تحریم ها قرار دارند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نیز يک روز پيش از رای گيری شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره چهارمين قطعنامه تحريمی عليه ايران گفته بود: «این قطعنامه شامل مهم ترين تحريم هايی خواهد بود که ايران تا کنون با آن مواجه شده است.»

هيلاری کلينتون که همراه با رافائل کوريا، رييس جمهوری اکوادور، در یک کنفرانس خبری صحبت می کرد، درباره چهارمين قطعنامه تحريم ايران گفت: «فکر می کنم منصفانه است (که بگويم) اين تحريم ها مهم ترين تحريم هايی است که ايران تا کنون با آن مواجه شده است.»
XS
SM
MD
LG