لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

آمریکا اظهارات احمدی‌نژاد درباره ۱۱ سپتامبر را «نفرت‌انگیز» خواند


در پی سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل که با ابراز تردید وی درباره عاملان حمله‌های ۱۱ سپتامبر همراه بود، هیات آمریکایی به نشانه اعتراض از جلسه خارج شد و اظهارات رئیس جمهوری ایران را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند.

محمود احمدی‌نژاد، روز پنجشنبه در شصت و پنجمین نشست عمومی سازمان ملل، درباره عوامل حمله‌کننده در روز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ابراز تردید کرد و گفت سه نظر در این باره وجود دارد.

محمود احمدی‌نژاد گفت در نظر نخست، «یک گروه تروریستی بسیار قدرتمند و پیچیده که از همه لایه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا عبور کرده است» عامل این حمله‌ها بوده که به گفته وی «این نظر بیشتر از ناحیه دولت مردان آمریکا تبلیغ شد».

محمود احمدی‌نژاد سپس تصریح کرد در نظر دوم این حمله‌ها «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است» که به گفته وی «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها و سیاستمداران براین باورند».

زمانی که محموداحمدی‌نژاد این سخنان را بر زبان راند هیات آمریکایی به همراه چند هیات غربی به نشانه اعتراض سالن سخنرانی را ترک کردند.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه افزود نظر سوم این است که این حمله‌ها «توسط یک گروه تروریستی انجام شده است، لیکن دولت وقت آمریکا از آن پشتیبانی و بهره‌برداری کرده است.»

رئیس جمهوری ایران که در سابقه نفی هولوکاست را نیز در کارنامه خود دارد، همچنین پیشنهاد کرد سازمان ملل یک «گروه حقیقت‌یاب مستقل» برای بررسی حمله‌های ۱۱ سپتامبر تعیین کند.

در واکنش به این اظهارات، هیات آمریکایی حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد.

هیات آمریکایی در این بیانیه گفت: «به جای آنکه آقای احمدی‌نژاد آمال و حسن نیت مردم ایران را نمایندگی کند، وی بار دیگر نظریه‌های مشمئزکننده توطئه و اهانت‌های یهودستیزانه را برگزید که نفرت‌انگیز و متوهمانه و قابل پیش‌بینی بود».

سخنرانی محمود احمدی‌نژاد امسال نیز در حالی انجام شد که صدها تن از مخالفان وی در نیویورک در اعتراض به وی دست به اعتراض زده‌اند.

هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد شمار زیادی از هیات‌ها غایب بودند.
XS
SM
MD
LG