لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

«نسرين ستوده از دوازده روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد»


نسرین ستوده، وکیل دادگستری
نسرین ستوده، وکیل دادگستری
نسرين ستوده، وکيل دادگستری که بيش از يک ماه است در زندان به سر می برد، در تماس تلفنی کوتاه با همسر خود گفته است که از سوم مهرماه تاکنون در اعتصاب غذا به سر می برد.





رضا خندان، همسر خانم ستوده در گفت وگو با راديو فردا ضمن تاييد اين خبر گفت که روز چهارشنبه تماس تلفنی خيلی کوتاه و حدود سه ثانيه داشته که در آن خانم ستوده گفته که از سوم مهرماه اعتصاب غذا کرده و سپس خواسته بگويد که تهديد هم شده که همان زمان تلفن او را قطع کرده اند.

آقای خندان می گويد پيشتر خانم ستوده گفته بوده اگر بيش از چهار روز جلوی تماس های تلفنی او را بگيرند، اعتصاب غذا خواهد کرد. آقای خندان افزود که از همين رو و پس از اين که ۱۸ روز هيچ خبری از همسرش نداشته، با احتياط، احتمال اعتصاب غذای خانم ستوده را مطرح کرده است.
نسرين ستوده بيش از يک ماه است که در زندان است و به گفته همسرش در زندان انفرادی به سر می برد و هيچ راهی برای تماس با بيرون از زندان ندارد. در اين مدت اجازه هيچ گونه ملاقاتی هم به خانم ستوده داده نشده و نه با وکیل نه با همسر و نه با فرزندانش دیدار نداشته است.

کميته بين‌المللی حقوق بشر ايتاليا ، نخستين جايزه خود را در سال ۲۰۰۸ به نسرين ستوده اهدا کرد.

نسرين ستوده، وکيل مدافع جمع شماری از فعالان سياسی، روزنامه‌نگاران و فعالان در سال‌های اخير، به ويژه پس از وقايع و ناآرامی های پس از انتخابات رياست جمهوری در ايران بوده است.

رضا خندان، همسر خانم ستوده افزود:« روز چهارشنبه حوالی ساعت دو بعد از ظهر و پس از ۱۸ روزبی خبری مطلق و نگرانی و فقط سه ثانيه صحبت کرديم و فقط گفت که در اين سه ثانيه که از سوم مهر ماه در اعتصاب غذا هستند وفقط گفتند تهديد که می خواستند بگويند تهديد هم شده اند که جمله تمام نشد و تلفن را قطع کردند.»

آقای خندان از اين که خانم ستوده اعتصاب غذای خشک و يا تر کرده ابراز بی خبری کرد و فقط گفت که لحن همسرش در اين تماس تلفنی پر از فشار و نگرانی و استرس بوده است.

به گفته همسر خانم ستوده، با اين که اين وکيل دادگستری خود چهار وکيل دارد، اما در اين مدتی که بازداشت شده، هيچ ملاقاتی نه با خانواده و نه با وکلای خود داشته است. وی افزود از زمانی که خانم ستوده بازداشت شده، بازپرس پرونده و دست اندرکاران پرونده فقط می گويند پرونده در حال تعقيب و در مراحل مقدماتی است.

وی گفت که چند روز پيش وکيل خانم ستوده با بازپرس پرونده ديدار داشته و بازپرس پرونده اطمينان داده که حال خانم ستوده خوب است و همه چيز عادی است ولی با تماس تلفنی مشخص شد که خانم ستوده در اعتصاب غذا به سر می برد.

نسرين ستوده ساعاتی پيش از بازداشتش به راديو فردا از وضعيت خود خبر داده و گفته بود: « تقريباً از ساعت سه و نيم بعدازظهر تا هفت و نيم قريب چهار ساعت منزل و دفتر کار من همزمان توسط ۱۰ مامور وزارت اطلاعات مورد بازرسی و تفتيش قرار گرفت. برای اين تفتيش حکمی را به من نشان دادند که آقای فراهانی آن را امضا کرده بود. همزمان با اين برگه تفتيش به من اخطاريه‌ای دادند که ظرف سه روز در دادسرای مستقر در زندان اوين حاضر شوم و به اتهاماتم که تبانی عليه امنيت کشور و تبليغ عليه نظام جمهوری اسلامی است پاسخ دهم.»

خانم ستوده گفته بود: «من هيچ يک از اين دو اتهام را قبول ندارم. اين اتهام‌ها به من همان قدر مضحک است که به ده‌ها تن از موکلانم شده و آنها به اتهام اين جرائم هم اکنون مشغول گذراندن محکوميت‌شان هستند. من فکر می‌کنم اگر در همان مرحله اول بی‌طرفانه مورد بررسی قاضی رسيدگی‌کننده قرار بگيرد، قرار منع تعقيب مرا صادر می‌کند. اما اگر بخواهد روند غيرحقوقی در پيش گرفته شود ممکن است به بازداشت من منجر شود. اگر به بازداشت منجر شود فکر می‌کنم شرايطی برابر با موکلان خودم که هم اکنون در زندان بی‌گناه به سر می‌برند پيدا می‌کنم.»
XS
SM
MD
LG