لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

نشست رهبران گروه‌های عراقی در اربیل «بدون نتیجه ملموس» پایان یافت


جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، در کنار ایاد علاوی (راست) و نوری المالکی (چپ) در نشست اربیل
جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق، در کنار ایاد علاوی (راست) و نوری المالکی (چپ) در نشست اربیل
نشست دو جناح رقیب برای تشکیل کابینه عراق به رهبری نوری المالکی و ایاد علاوی که به میزبانی مسعود بارزانی، رئیس منطقه خودگردان کردستان عراق، روز دوشنبه برگزار شد، بدون اعلام نتایجی ملموس به پایان رسید.

پیش از برگزاری این نشست خبرگزاری‌های داخلی و خارجی از توافق طرفین بر سر چگونگی تقسیم قدرت در دولت جدید عراق خبر داده بودند ولی در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه رهبران بزرگترین فراکسیون‌های پارلمانی سنی، شیعه و کرد اشاره‌ای به توافق طرفین برای تشکیل دولت ائتلافی عراق نشد.

در این نشست خبری همچنین اعلام شد که گفت‌وگوها روز سه‌شنبه در بغداد ادامه یابد به این امید که تا جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان عراق، طرفین بتوانند به توافقی اصولی بر سر تقسیم قدرت دست یابند.

در حالی که هشت ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق می‌گذرد، هنوز هیچیک از احزاب بزرگ عراق نتوانسته است رقبا و یا احزاب کوچک‌تر را به تشکیل دولتی ائتلافی راضی کند.

ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی که با کسب ۹۱ کرسی تشکیل دهنده بزرگترین فراکسیون پارلمان عراق است پیش از این اعلام کرده بود که در دولتی مشترک با نوری المالکی شرکت نخواهد کرد.

با این حال به گفته شماری از تحلیلگران، رهبری این ائتلاف نتوانسته است دیگر احزاب سنی، شیعه و کرد را به تشکیل دولت ائتلافی بدون نوری المالکی ترغیب کند و به این نتیجه رسیده است که برای سهیم بودن در قدرت سیاسی باید با آقای المالکی کنار بیاید.

گفته می‌شود شماری از اعضای پرنفوذ ائتلاف العراقیه تهدید کرده‌اند که در صورت شرکت آقای علاوی و طرفدرانش در دولتی به رهبری نوری المالکی از این ائتلاف کنار خواهند رفت و حتی ممکن است در نشست روز پنج‌شنبه پارلمان هم شرکت نکنند.

از سوی دیگر نوری المالکی توانسته حمایت طرفداران مقتدی صدر روحانی تندروی شیعه و چند گروه کوچک سنی را جلب کند و بنا به برخی گزارش‌ها با کردها نیز به توافق اصولی رسیده است.

ساعاتی پیش از برگزاری نشست اربیل برخی از گزارش‌ها حاکی از آن بود که آقای المالکی مقام نخست‌وزیری را حفظ خواهد کرد و آقای طالبانی به نمایندگی از کردها همچنان در پست ریاست جمهوری خواهد ماند و ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی ریاست پارلمان و وزارت خارجه را در دست خواهد گرفت.

علی الدباغ، سخنگوی دولت کنونی عراق، نیز این گزارش‌ها را تأیید کرده بود ولی به گفته منابعی که نخواستند نامشان فاش شود طرفین هنوز به توافق کامل دست نیافته‌اند.

گفته می‌شود ائتلاف العراقیه آقای علاوی خواهان کم شدن اختیارات نخست‌وزیر است ولی آقای المالکی با این پیشنهاد موافقت نکرده است.

از سوی دیگر همزمان با افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای تشکیل دولت جدید در عراق، کشورهای منطقه و دولت آمریکا نیز ناخشنودی خود را طولانی شدن مذاکرات ابراز کرده‌اند.

باراک اوباما روز یکشنبه گفت که آمریکا و مردم عراق از عدم پیشرفت در گفت‌وگوها برای تشکیل دولت جدید خسته شده‌اند.

اکنون رهبران احزاب سیاسی عراق تا روز پنج‌شنبه، آغاز نشست رسمی پارلمان برای انتخاب هیئت رئیسه فرصت دارند تا بر سر تقسیم قدرت در دولت ائتلافی جدید به توافق برسند.
XS
SM
MD
LG