لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

«اگر ايران اتمی شود، مصر هم به سوی بمب اتم خواهد رفت»


حسنی مبارک (راست) رییس جمهوری مصر در دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
حسنی مبارک (راست) رییس جمهوری مصر در دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا
بخشی از اسناد تازه فاش شده ويکی ليکس در مورد مصر، روايتگر واکنش قاهره به مسئله اتمی ايران است و مصر تهديد کرده در صورت اتمی شدن ايران، اين کشور هم به سمت بمب اتم و دستيابی به آن، خواهد رفت.

خبرگزاری آسوشيتد پرس در گزارشی از اسناد فاش شده ويکی ليکس، گزارش داد حسنی مبارک، رييس جمهوری مصر در سال ۲۰۰۸، دو سال پيش و در ديدار با هياتی از کنگره آمريکا، گفته که منطقه (خاورميانه) از فعاليت های اتمی ايران «به شدت هراسان و نگران» است.

طبق سند فاش شده مکاتبات ديپلماتيک وزارت خارجه، آقای مبارک در حاشيه اجلاس اقتصاد جهانی در شرم الشيخ گفته است: «اگر ايران به بمب اتمی دست يابد، مصر هم مجبور است همين راه را طی کند.»

اسناد ياد شده حاکی است که عمر سليمان، رييس سازمان اطلاعات و امنيت مصر هم در همين جلسه، نسبت به هرگونه اقدام نظامی عليه ايران هشدار داده و گفته اين کار، «نه تنها جلوی فعاليت های اتمی ايران را نمی گيرد و آن را زيرزمينی می کند، که مردم ايران را عليه آمريکا متحد خواهد کرد.» وی به جای اقدام نظامی، تحريم های شديد نظامی را توصيه کرده است.

بر اساس اين اسناد، يک سال بعد آقای سليمان در ديداری با آدميرال مايک مولن، رييس ستاد مشترک ارتش آمريکا، کماکان بر اين که ايران بزرگترين خطر منطقه (خاورميانه) است، تاکيد کرده و نظرش عوض نشده است.

رييس سازمان اطلاعات و امنيت مصر در سندی که تاريخ آوريل سال ۲۰۰۹ را دارد، گفته است: «ايران در مصر فعاليت های گسترده ای دارد و سعی دارد بدوی های صحرای سينا را تربيت کرده و آموزش (نظامی) داده و همچنين پول و سلاح به باريکه غزه قاچاق کند.» وی البته گفته که مصر در اين زمينه ها توانسته با موفقيت فعاليت های ايران را بی اثر کند.

وی که عالی ترين مقام امنيتی است و همکاری های امنيتی مصر با آمريکا و اسرائيل را در دستور کار دارد، افزوده که مصر هم در مقابل به اقدامات متقابل دست زده تا نفوذ ايران را کمتر کند و به آموزش و تربيت (نظامی) افراد در عراق و سوريه، اشاره کرده است.

مصر و جمهوری اسلامی ايران بيش از ۳۰ سال است که روابط ديپلماتيک ندارند ولی به نوعی بر سر نفوذ و قدرت در منطقه، با هم رقابت دارند. در تهران، خيابانی به نام خالد اسلامبولی نامگذاری شده است. فردی که انور سادات، رييس جمهوری مصر را ترور کرد.

آقای سليمان به نمايندگان آمريکا گفته است: «اگر برای جمع کردن بساط ايران در خاورميانه نياز به کمک داريد، ما حاضر به همکاری هستيم چرا که بار بزرگی از روی دوش ما برداشته می شود.»

احمد ابوالغيط،‌ وزير خارجه مصر هم به تازگی از جمهوری اسلامی ايران خواسته بود در امور داخلی کشورهای حوزه خليج فارس دخالت نکند و به دخالت‌های خود در عراق و لبنان نيز پايان دهد.

وزير خارجه مصر،‌ در گفت و گويی با روزنامه قطری الشرق گفته بود: «نبايد به ايران اجازه داد در امور داخلی کشورهای حوزه خليج فارس دخالت کند.»

در اواسط شهريور ماه سال جاری نيز حسنی مبارک، رييس جمهور مصر، در سخنانی بدون نام بردن از ايران، از «خطرهای تازه‌ای»، که به گفته وی ثبات در منطقه خليج فارس را تهديد می‌کند،‌ ابراز نگرانی کرده بود.

برخی از کشورهای سنی منطقه از جمله مصر و عربستان سعودی نسبت به حمايت ايران از گروه‌های شيعه مانند حزب‌الله لبنان و نيز گروه اسلام‌گرای حماس در مناطق فلسطينی و گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در اين مناطق نگران هستند.

همچنين يکی ديگر از نگرانی‌های کشورهای عربی منطقه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی و تنش ميان تهران و غرب بر سر اين برنامه است که به ويژه در سال گذشته بالا گرفته است.

کشورهای غربی و به ويژه ايالات متحده آمريکا،‌ جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستيابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای است. ايران می گويد برنامه اتمی را برای توليد برق دنبال می کند.
XS
SM
MD
LG