لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

هوای تهران تا پايان تابستان «ناسالم» خواهد ماند


يوسف رشيدی، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای شهر تهران گفته شاخص آلودگی پايتخت ايران تا پايان تابستان امسال در شرايط «ناسالم» خواهد ماند و تغييری نخواهد کرد.

آقای رشيدی در گفت وگو با خبرگزای فارس گفت: « به‎دليل ورود موج‌های گرد و غبار از غرب کشور احتمالاً تا پايان تابستان شاخص آلودگی هوای شهر تهران در شرايط ناسالم باقی می ماند و احتمال تغيير خيلی پايين است.

مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هوای شهر تهران افزود: «شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از ۵/۲ ميکرون امروز ۱۵۷ است و شاخص آلودگی ذرات کمتر از ۱۰ ميکرون نيز ۱۱۲ است.»

وی افزود: «از ابتدای سال جاری، تاکنون يک روز هم هوای پاک نداشتيم. ۳۵ روز هوای سالم و ۴۸ روز هوای ناسالم و ۳ روز هوای بسيار ناسالم داشته‌ايم.»

وضعيت هوا نه تنها در تهران که در برخی از شهرهای ديگر هم درحالت نامناسبی قرار دارد. در روزهای گذشته، موج گسترده ای از گرد و غبار غرب کشور را فراگرفته بود.



از پاييز سال گذشته، تهران شرايط بحرانی هوايی را طی کرده و حتی شاهد تعطيلی به دليل آلودگی شديد هم بوده است.

سال گذشته گزارش شد که آلودگی هوای تهران از اوايل آذرماه به وضعيت هشدار رسيده است و پيش از اين کميته اضطراری آلودگی هوای تهران، در سوم آذرماه تمامی ادارات دولتی، بانک‌ها، سازمان‌ها، نهادها، مدارس و دانشگاه‌های شهر تهران را به دليل وضعيت هشدار دهنده آلودگی هوا، تعطيل کرده بود.

در وضعيت هوای بحرانی، به کليه افراد مبتلا به بيماری‌های قلبی و ريوی، سالمندان و کودکان توصيه می شود از فعاليت‌های طولانی مدت و سنگين در فضای باز اجتناب کرده و بقيه افراد نيز فعاليت طولانی و سنگين خود را در فضای باز کاهش دهند.


يوسف رشيدی سال گذشته گفته بود که دولت، چهار برنامه اجرايی بلند مدت شامل افزايش کيفيت استانداردها و فرآورده‌های سوختی، تقويت سيستم حمل و نقل عمومی، افزايش کيفيت توليد خودرو و خارج کردن خودروهای فرسوده از مدار، در دست اجرا دارد و ابراز اميدواری کرده بود که اين طرح‌ها «حداکثر» در طول پنج سال آينده به طور کامل به اجرا درآيند.

با گذشت حدود سه ماه از سال جاری و پيش بينی هوای ناسالم تا آخر تابستان، مشخص نيست که وضعيت هوا در نيمه دوم سال چه خواهد بود.

آقای رشيدی همچنين پيشتر از آمار ضرر و زيان آلودگی هوا به اقتصاد ايران خبر داده و گفته بود بر اساس آمارهای بانک جهانی، خسارت ناشی از آلودگی هوا در سال گذشته در کلان شهرهای ايران حدود ۱۰ ميليارد دلار بوده که يک سوم از اين رقم متعلق به شهر تهران است.

خسارت آلودگی هوای تهران سال پيش از مرز سه ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار گذشت که خودروها عامل ۸۰ درصد از اين آلودگی اعلام شده اند.

بانک جهانی در سال ۲۰۰۴ خسارت ناشی از آلودگی هوا در ايران را حدود هفت ميليارد دلار اعلام کرده‌بود که آمار اخير نشانگر افزايش بی سابقه ميزان اين خسارات به اقتصاد ايران است.
XS
SM
MD
LG