لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

شرط سپاه برای پايان دادن به حملات علیه نيروهای پژاک


نیروهای پژاک
نیروهای پژاک
يکی از مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اعلام شرط و شروط برای پايان دادن به حملات عليه نيروهای شبه نظامی پژاک گفته «تا زمانی که نيروهای دولت مرکزی عراق و اقليم کردستان در مرز مشترک ميان ايران و عراق مستقر نشوند، حمله به پژاک ادامه خواهد داشت.»

به گزارش خبرگزاری فارس، يک مقام ارشد نظامی در قرارگاه حمزه، بدون اعلام نام و مشخصات خود گفته است:« دولت عراق بايد با استقرار نيروهای انتظامی و نظامی دولت مرکزی يا اقليم کردستان در مرز مشترک کردستان عراق و ايران مسئوليت حفاظت از مرزهای مشترک را بپذيرد. در حالی که اکنون سال‌هاست سرزمينی به طول ۱۵۰ کيلومتر و عرض ۲۰ کيلومتر در داخل خاک عراق از شمال عراق (حدفاصل دالامپرداغ تا مقابل قلعه ديزه) توسط اقليم کردی و بدون اجازه و اطلاع دولت مرکزی عراق در اختيار ضدانقلابيون آمريکايی پژاک قرار گرفته است.»

اين مقام نظامی همچنين در مورد آخرين آمار درگيری نيروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نيروهای شبه نظامی پژاک گفته است: طی عمليات‌های هفته‌های اخير سپاه پاسداران بيش از ۵۰ نفر از نيروهای پژاک کشته و تعداد ۱۰۰ نفر از آنها زخمی و عده‌ای نيز به اسارت درآمده و در اختيار نيروهای امنيتی ایران هستند و کشته‌های گروه در شمال قلعه ديزه و اطراف آسوس توسط دیگر نیروهای این گروه دفن شده‌اند.

در همین زمینه، خبرگزاری رويترز در گزارشی روز چهارشنبه اعلام کرد در درگيری های سپاه پاسداران با نيروهای پژاک، دو تن از نيروهای سپاه و ۲۱ تن از شبه نظاميان پژاک کشته شده اند. شبکه تلويزيونی پرس تی وی، شبکه انگليسی زبان جمهوری اسلامی هم با اعلام اين آمار گفته که دو تن از نيروهای سپاه هم در آخرين درگيری ها زخمی شده اند.

سپاه پاسداران از چندی پيش حملاتی را عليه در ادامه درگيری‌ها بين نيروهای سپاه پاسداران و اعضای گروه پژاک در مناطق مرزی ايران و عراق، نيروی زمينی سپاه از کشته شدن شمار ديگری از اعضای اين گروه در درگيری‌های تازه خبر داده است.

نيروی زمينی سپاه هفته پيش اعلام کرد، «ضربات مهلک ديگری بر پيکر گروهک تروريستی پژاک در شمال غرب کشور» وارد شده است.

بر اساس اين گزارش که از سوی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا منتشر شد، درگيری‌ها در منطقه قنديل و حاجی ابراهيم پيرانشهر و دولتو سردشت در آذربايجان غربی، چند تيم گروه پژاک «در دام دسته‌هايی از بسيجيان کرد و بومی گرفتار و منهدم شدند.»

روابط عمومی سپاه همچنين اعلام کرده بود: «تروريست‌های پژاک» با تحمل تلفات سنگين از مهلکه گريختند و اجساد کشته شدگان نيز در منطقه باقی مانده است.

سپاه پاسداران بدون اشاره به شمار کشته‌شدگان درگيری‌های تازه با اعضای گروه پژاک، يک بار ديگر تاکيد کرده بود، «اقدامات مقابله‌ای، آفندی و امنيت‌آفرين خود را تا پاکسازی کامل مناطق مرزی از لوث وجود ضد انقلاب و مزدوران بيگانه» ادامه خواهد داد.

عمليات تازه نيروهای ايرانی عليه گروه پژاک اندکی پس از آن آغاز شد که يک مقام عالی‌رتبه نظامی ايران، مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق، را متهم کرده بود که بدون اطلاع دولت مرکزی اين کشور ۳۰۰ هزار هکتار زمين در اختيار «گروهک تروريستی پژاک» قرار داده است.

اين مقام نظامی همچنين گفته بود: «حق برای ما محفوظ است تا مراکز تروريستی را در نواحی مرزی فوق مورد هدف قرارداده و ‌آنها را سرکوب و نابود کنيم.»

پيشتر مسعود بارزانی، رئيس اقليم کردستان عراق، با انتشار بيانيه‌ای گلوله‌باران مناطق مرزی منطقه کردستان عراق توسط جمهوری اسلامی ايران را محکوم کرد و از تهران خواسته بود که به جای «ايجاد رعب و وحشت»، از طريق «گفت‌و‌گو» و «راهکارهای عملی» به حل مسائل بپردازد.

به گفته رئيس اقليم کردستان عراق، اقدام جمهوری اسلامی در حمله به اين مناطق، موجب تخريب روستاها و مزارع شده و همچنين ساکنان اين مناطق را وادار به ترک محل زندگی خود کرده است.
XS
SM
MD
LG