لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۴

پول اپل بیشتر از خزانه‌داری آمریکا است


لوگوی شرکا اپل
لوگوی شرکا اپل
کاخ سفید هر روز تکرار می‌کند که اگر سقف مجاز بدهی‌های دولت آمریکا تا سه‌شنبه دوم ماه اوت بیشتر نشود دولت آمریکا دیگر قادر به پرداخت قبض‌های خود نخواهد بود.

اما خزانه آمریکا تا همین‌جا هم با کسری روبه‌رو است و تراز مالی آن در روز چهارشنبه ۲۷ ژوئیه مبلغ ۷۳ میلیارد دلار بود.

کسری بودجه سال جاری دولت آمريکا حدود يک تريليون و ۵۰۰ ميليارد دلار (۱۵۰۰ ميليارد دلار) است و باعث شده ميزان بدهی دولت به ۱۴ تريليون و ۳۰۰ ميليارد دلار برسد.
چگونگی تأمين مالی بازپرداخت‌ها، از جمله تعيين ميزان افزايش ماليات ثروتمندان، از موارد مورد اختلاف ميان کاخ سفيد با جمهوری‌خواهان است.
باراک اوباما جمهوری‌خواهان را متهم می‌کند که در پی کاستن از هزينه‌های مربوط به طبقه‌های کم‌درآمد و نيز بخش‌هايی مانند آموزش و پرورش و انرژی‌های تجديدپذير هستند.
دمکرات‌ها در مقابل خواهان کاهش در بخش‌هايی از بودجه، مانند بودجه دفاعی کشور، هستند که بالاترين هزينه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

برخی از سایت های اقتصادی آمریکا از جمله «مارکت واچ» وضعیت مالی دولت آمریکا را با شرکت اپل مقایسه کرده اند.

برای مقایسه، بد نیست بدانیم که اظهارنامه مالی جدید شرکت آمریکایی اپل که در زمینه تولید نرم‌افزار و وسایل الکترونیک از جمله ایفون و ایپد فعالیت دارد نشان می‌دهد که سرمایه نقدی و اوراق بهادار این شرکت در تاریخ ۲۵ ژوئن برابر با حدود ۷۶ میلیارد دلار است.

از آنجا که درآمد کمپانی اپل که هم‌چنان بالاتر از هزینه‌های آن قرار دارد و این مسئله در مورد دولت آمریکا برعکس است، بنابر این پول نقد این شرکت در حال حاضر از پولی که در خزانه دولت آمریکا یافت می‌شود بیشتر است.

با اوضاع فعلی به شرایطی فرضی مثل کمک اپل به خزانه‌داری هم نمی‌توان چشم امیدی داشت، چرا که با سرعتی که دولت ایالات متحده پول خرج می‌کند (بیش از ۱۰ میلیارد دلار در هر روز) پول‌های اپل هم دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورد.

اپل پس از شرکت نفتی اگزون موبایل، با ارزشترین شرکت در بازار بورس آمریکا است.
XS
SM
MD
LG