لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

هشدار اوباما درباره ارتباط سرویس‌های امنیتی پاکستان با افراطیون


باراک اوباما، ریيس جمهور آمريکا، روز پنجشنبه، در خصوص «برخی ارتباطات» نيروهای نظامی و سازمان اطلاعات پاکستان با عناصر افراطی هشدار داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما که در يک کنفرانس خبری در کاخ سفيد صحبت می کرد، گفته است: رويکرد پاکستان در قبال تحولات آينده افغانستان اين است که به عنوان نيروی ضد طالبان معرفی نشود تا شايد آنها پس از خروج نيروهای ائتلاف بار ديگر در افغانستان قدرت را به دست بگيرند و در همين راستا با برخی از عوامل خرابکار در ارتباط است.

رييس جمهور آمريکا اضافه کرده است: «ما تلاش کرده ايم تا پاکستان را متقاعد کنيم که افغانستان با ثبات به نفع منافع آنها است، و آنها نبايد از يک افغانستان مستقل و با ثبات احساس تهديد کنند.»

باراک اوباما گفته است: «ترديدی نيست که برخی ارتباطات بين ارتش پاکستان و سرويس های اطلاعاتی و امنيتی با افراد مشخص وجود دارد که از نظر ما مساله ساز است.»

دولت آمريکا طی هفته های اخير از اسلام آباد خواسته است تا ارتباط خود با شبکه حقانی را قطع کند. شبکه حقانی که گفته می شود با القاعده ارتباط دارد، متهم است که حمله به سفارت آمريکا در کابل در ماه گذشته را انجام داده است.

در اين حمله که ۲۰ ساعت طول کشيد، ۲۵ نفر کشته شدند و گفته می شود که عامل آن، شبکه حقانی بوده است.

پاکستان هر گونه ارتباط سرويس های اطلاعاتی خود با شبکه حقانی را انکار می کند.

باراک اوباما همچنين گفته است: پاکستان «منافع امنيتی خود را از يک افغانستان مستقل در خطر می بيند. بخشی از این احساس خطر به دلیل این است که پاکستان فکر می کنند افغانستان با هند متحد خواهد شد و پاکستان، هند را يک دشمن خطرناک می داند.»

رييس جمهور آمريکا اضافه کرده است: «بخشی از کاری می خواهيم انجام بدهيم اين است که به پاکستان بقبولانيم که رويکرد مسالمت اميز در قبال هند به نفع همه خواهد بود.»

باراک اوباما همچنين به برخی از مشکلات که پاکستان با آنها دست به گريبان است از جمله بی سوادی، فقر، فقدان توسعه و همچنين نهادهای مدنی اشاره کرد.

رييس جمهور آمريکا اضافه کرده است: «در چنين فضايی، می بينيد که افراط گری رشد می کند و شبه نظاميان دولت و مردم پاکستان را تهديد می کنند.»

باراک اوباما همچنين گفته است: «ترديدی نيست چنانچه که پاکستان منافع ما را مد نظر قرار ندهد، ما نيز از رابطه استراتژيک بلندمدت با اين کشور احساس راحتی نخواهيم کرد.»

رييس جمهور امريکا تاکيد کرد، واشينگتن و اسلام آباد بر سر «طيف وسيعی از مسائل» با يکديگر همکاری داشته اند و موفقيت های اخير عليه نيروهای مرتبط با القاعده در منطقه بدون کمک پاکستان ممکن نبود.
XS
SM
MD
LG