لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۶

مجلس ایران دو فوریت طرح کاهش رابطه با بریتانیا را تصویب کرد


مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در واکنش به تحريم بانک مرکزی ايران توسط بريتانيا، طرح دو فوريتی کاهش رابطه با اين کشور را تصويب کرد و همزمان رييس کميسيون امنيت ملی مجلس خواستار اخراج سفير بریتانیا از تهران شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ایران، ۱۶۲ نفر از نمايندگان مجلس شورای اسلامی به دو فوريت این طرح رای داده و پس از تصویب آن اقدام به سر دادن شعار مرگ بر انگليس کردند.

جزئیات این طرح که مفاد آن هنوز منتشر نشده است، قرار است روز یکشنبه در صحن علنی مجلس بررسی شود.

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر از فراز و نشیب های زیادی برخوردار بوده و با ناآرامی های پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در ایران دچار تنش های شدیدی شده است.

ایران با متهم کردن بریتانیا به دست داشتن در این ناآرامی ها حملات شدیدی به مقام ها و رسانه های این کشور آغاز کرده است. موضع بریتانیا در پرونده هسته ای نیز از محورهای انتقادی جمهوری اسلامی ایران علیه این کشور است.

بريتانيا در کنار آمريکا و کانادا روز دوشنبه سلسله تحريم های جديدی را بر ضد جمهوری اسلامی وضع کرد که بر اساس آن، هر گونه همکاری موسسات مالی و اعتباری بريتانيا با ايران و طرف قرارداد و معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران ممنوع و قدغن شده است.

اين تحريم ها در واکنش به گزارش جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در روز هشتم نوامبر است که در آن تاکيد شده است: شواهدی در دست است که نشان می ‌دهد جمهوری اسلامی ايران ممکن است تحقيقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفيانه ادامه داده باشد.

در نشست روز چهارشنبه مجلس، علاء الدين بروجردی، رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی خطاب به وزارت خارجه ايران گفت: «شما به عنوان راس دستگاه ديپلماسی کشور در وزارت خارجه بايد سفير انگليس را از کشورمان اخراج کنيد.»

وی همچنين «انگليس را سردمدار يک تحريم خلاف قوانين بين المللی يعنی تحريم بانک مرکزی» دانست و گفت: «در شرايط کنونی داشتن روابط عادی با اين رژيم به هيچ وجه توجيه ندارد.»

۲۲۸ نماينده مجلس نیز با انتشار بيانيه ای، دولت انگليس را «بدتر از ابليس» خطاب کرده و گفته اند که اين کشور «يک بار ديگر عمق کينه و دشمنی خود را با ملت بزرگ ايران و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران نشان داد و با اعلام تحريم بانک مرکزی گام ديگری در دشمنی با ايران اسلامی برداشت.»

اين نمايندگان با محکوم کردن تحريم بريتانيا عليه ايران می گويند که «لحظه‌ای از آرمان‌های الهی امام راحل و مقام معظم رهبری» دست نخواهند کشيد و «کشورهايی مانند انگليس و آمريکا آرزوی عقب‌ نشينی نظام اسلامی ايران را به گور خواهند برد.»

همچنین محمود بهمنی، رييس بانک مرکزی، تحريم جديد لندن عليه بانک مرکزی را سياسی و کاملا غير کارشناسی خوانده و گفته است: از مدت ها پيش رابطه مالی ما با انگليس به ويژه بانک مرکزی قطع است.

برخی از نمایندگان مجلس موضعی مخالف با طرح کاهش رابطه با بریتانیا اتخاذ کرده اند.

الياس نادران، نماينده تهران، در این زمینه با انتقاد از عملکرد مجلس گفت: «در جلسات مختلف به صورت منفعلانه عمل می کنيم. اين موضوع در شان مجلس نيست، اينکه هر از گاهی انگليس کاری کند تا ما در پی اقدام به تهيه طرحی و جمع کردن امضا از نمايندگان کنيم زير سوال بردن مجلس است.»

بریتانیا می گوید که فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی ايران خطری جدی برای امنيت ملی این کشور است و تصميم به تشدید تحریم ها در هماهنگی با ديگر کشورها صورت گرفته است.

وزارت خزانه داری آمريکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد که بر اساس دستور جدید باراک اوباما، تحريم های آمريکا بر تجارت نفت و گاز ايران گسترش خواهد يافت که «دور زدن» تحريم ها توسط دولت ايران را مشکل تر خواهد کرد و بيشتر مانع از تلاش های دولت ايران برای نگهداری و مدرنيزه کردن بخش نفت و گاز خواهد شد.

فرانسه هم خواستار اعمال تحريم های «بی سابقه» عليه ايران شده و از قدرت های جهانی خواسته است تا از خريد نفت ايران خودداری کرده و دارايی های بانک مرکزی جمهوری اسلامی را مسدود کنند.

ايران و روسيه به تحريم های جديد آمريکا واکنش نشان داده و آن را رد کرده اند. مسکو اين تحريم ها را «غير قابل قبول» خوانده و ايران نيز آن را «بی نتيجه» توصيف کرده است.

شورای امنيت تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه تهران صادر کرده و از اين کشور خواسته است تا غنی سازی را متوقف کند. تهران همواره از اين دستور سرپيچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.
XS
SM
MD
LG