لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۲

سازمان ملل: شمار قربانيان ناآرامی‌های سوريه از پنج هزار نفر فراتر رفت


تظاهرات اعتراضی در شهر حمص
تظاهرات اعتراضی در شهر حمص
ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در گزارشی به شورای امنيت سازمان ملل گفته است که شمار قربانيان سرکوب اعتراضات سوريه از ماه مارس تاکنون از مرز پنج هزار نفر گذشته است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، خانم پيلای که با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«امروز در گزارشی اعلام کردم که شمار (قربانيان) در سوریه از ۵ هزار نفر فراتر رفته است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ديپلمات ها حاضر در نشست شورای امنيت می گويند، بيش از ۱۴ هزار نفر طی اين مدت در سوریه بازداشت شده اند و بيش از ۱۲ هزار نفر نیز از سوريه به کشورهای همسايه گريخته اند.

طبق اين گزارش، خانم پيلاوی روز دوشنبه در گزارشی وضعيت سوريه را برای اعضای شورای امنيت تشريح کرد.

کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است :«صدها نفر در جريان سرکوب اعتراضات درماه دسامبر، ماه جاری میلادی در سوريه کشته شدند و بر آورد من اين است از زمان آغاز تظاهرات اعتراضی از اوايل سال جاری ميلادی تاکنون احتمالا شمار قربانيان از ۵ هزار نفر فراتر رفته است. اين شرايط غير قابل تحمل است.»

درحالی نشست روز دوشنبه شورای امنيت سازمان ملل برگزار شده که کشورهای غربی فشار بر حکومت بشار اسد را تشديد کرده اند.

روسيه و چين، دو عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد، در ماه اکتبر مانع تصويب قطعنامه اين شورا عليه حکومت بشار اسد شدند.

پس از نشست شورای امنيت، گيدو وستروله، وزير امور خارجه آلمان، به خبرنگاران گفت: اکنون ضروری است که کشورهاي عضو شورای امنيت که دراین زمینه تردبد دارند، نظرشان را تغيير دهند.

وزير امور خارجه آلمان همچنین گفته است :«واقعا شوکه شدم ، وقتی از قساوت ها در سوریه شنیدم.».

روسيه، چين، هند، آفريقای جنوبی، و برزيل از جمله کشورهايی هستند که با تصويب قطعنامه عليه سوريه مخالف هستند. آن ها می گويند تصويب چنين قطعنامه ای، گام اول اقدامات غربی ها برای «تغيير رژيم» در سوريه خواهد بود.

تظاهرات اعتراضی در بسياری از شهرهای سوريه در جريان است ولی حکومت اين کشور نا آرامی را به گروه های مسلح نسبت می دهد.

بشار اسد، رييس جمهور سوريه، دوشنبه هفته گذشته در گفت و گو با شبکه تلويزيون آمريکايی «ای بی سی نيوز» مسووليت سرکوب های معترضان در اين کشور را از خود سلب کرد و گفته بود، هدايت نيروهايی که در اين سرکوب ها دست دارند در اختيار وی نيست.

آقای اسد که از ماه مارس گذشته با موج گسترده اعتراض های مردمی در سوريه روبرو شده است و نيروهای نظامی تحت امر وی به سرکوب خشونت بار معترضان می پردازند، همچنین اضافه کرده بود: «من رييس جمهور هستم. من صاحب کشور نيستم، لذا اينها نيروهای من نيستند.»

درهمين حال روزدوشنبه بيستم آذرماه درحالی انتخابات محلی در سوريه برگزار شد که برخی ازشهرهای اين کشور شاهد درگيری و اعتصاب عمومی بود. مخالفان دولت بشار اسد از حمله معترضان به برخی از شعبه های رای گيری خبر داده اند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا در سوريه در چارچوب اصلاحاتی برگزار می شود که بشار اسد در آغاز شروع بحران، قول آن ها را داده بود. مدتی پس از اعتراضات ضددولتی در سوریه،بشار اسد در يک سخنرانی وعده يک سری از گام های اصلاحی را داد که برگزاری انتخابات محلی يکی از آن ها بود.
XS
SM
MD
LG