لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

ایران حمله انتحاری در دمشق را محکوم کرد


یک روز پس از دو انفجار انتحاری در دمشق که سوریه آن را کار القاعده می‌داند و اپوزیسیون کشور کار دولت بشار اسد، جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای رسمی این حملات را محکوم کرد و بی‌ثباتی در این کشور را «تهدیدی برای دیگر کشورهای منطقه» دانست.

دمشق، پایتخت سوریه، روز جمعه صبح به صحنه دو حمله انتحاری تبدیل شد که به گفته وزارت کشور سوریه جان ۴۴ نفر را گرفت و بیش از ۱۶۰ نفر را راهی بیمارستان کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی می‌گوید که یکی از اتومبیل‌های حامل بمب به مقر اداره امنیت عام، «مهم‌ترین مرکز نیروهای امنیتی لباس‌شخصی»، کوبیده شده و دیگری در خارج از مقر اطلاعات ارتش سوریه منفجر شده است.

به دنبال این دو انفجار انتحاری که در ۹ ماهی که از آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه می‌گذرد سابقه نداشته، حکومت سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «دست القاعده» پشت این حملات انتحاری بوده است.

این در حالی است که این حکومت در ۹ ماه گذشته هرگز مردمی بودن اعتراضات در کشور را نپذیرفته و همواره آن را کار عوامل تروریست و خارجی در سوریه دانسته است.

از سوی دیگر نیروهای اپوزیسیون سوریه در واکنش به این دو انفجار خون‌بار رژیم سوریه را «مسئول مستقیم» این دو عمل تروریستی معرفی کردند.

آن طور که در بیانیه یکی از نیروهای اپوزیسیون یعنی شورای ملی سوریه آمده است، حکومت بشار اسد قصد دارد این حس را «القا کند» که «با خطری خارجی روبه‌روست، نه با انقلابی مردمی خواهان آزادی و کرامت».

در واکنش به این حملات انتحاری، جمهوری اسلامی ایران، متحد اصلی سوریه در منطقه، روز شنبه در بیانیه‌ای این حملات را قویا محکوم کرد و گفت: «بدون شک بی‌ثباتی و تهدید برای امنیت ملی سوریه نه فقط تهدیدی برای سوری‌ها، بلکه تهدیدی برای دیگر ملل منطقه است.»

پیشتر وزارت خارجه ایالات متحده نیز حملات روز جمعه را محکوم کرده و گفته بود که این حملات نباید «مانعی باشد بر سر راه کار حیاتی گروه ناظران اتحادیه عرب».

اشاره دستگاه دیپلماسی آمریکا به آن عده از نمایندگان اتحادیه عرب است که تنها یک روز پیش از حملات مرگ‌بار روز جمعه با موافقت دولت آقای اسد پا به خاک سوریه گذاشته بودند.

این گروه که به گفته خبرگزاری فرانسه قرار است راه را برای ناظران اصلی اتحادیه عرب هموار کنند قرار است روز شنبه با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه، دیدار و گفت‌وگو کنند.

ناظران اصلی اتحادیه عرب وظیفه نظارت بر پایان خون‌ریزی و خشونت ۹ ماهه در سوریه را بر عهده خواهند داشت که تاکنون جان دست‌کم پنج هزار نفر را گرفته است.

وزیر خارجه سوریه پیش از دیدار با هیئت نمایندگی اتحادیه عرب گفته است که انتظار دارد که آنها ادعای دولتش را تایید کنند مبنی بر این که ناآرامی‌های این کشور کار «تروریست‌های مسلح» است، نه اعتراضات آرام و صلح‌آمیزی که قدرت‌های غربی و مدافعان حقوق بشر می‌گویند.
XS
SM
MD
LG