لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۲

بررسی طرح افزایش «۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین از سوی دولت احمدی نژاد


رسانه های ایران گزارش داده اند که دولت احمدی نژاد در حال بررسی دو سناریوی «حذف سهمیه بندی بنزین و عرضه سوخت تک نرخی» یا «تداوم روند سهمیه بندی و افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین است و همزمان، آمار ارائه شده حاکی از رشد ۱۶ درصدی مصرف بنزین در هفته اول سال ۹۱ است.

خبرگزاری مهر روز ۱۳ فروردین ماه گزارش داد که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با برگزاری جلسات متعدد، دو طرح حذف نظام سهمیه بندی و عرضه بنزین تک نرخی و یا حفظ شرایط موجود و افزایش «۲۰ تا ۴۰ درصدی» قیمت بنزین نیمه یارانه‌ای و آزاد را در دستور کار قرار داده است.

این خبرگزاری با اشاره به حق دولت مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی بهای نفت در هر سال، اعلام کرد با توجه به این‌که دولت در سال ۹۰ قیمت بنزین را افزایش نداده است، اینک با مد نظر قرار دادن مجوز مجلس برای افزایش قیمت بنزین در سال ۹۰ و ۹۱، می‌تواند قیمت بنزین را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

دو سناریوی مطرح درباره بنزین در حالی در دستور کار دولت احمدی نژاد است که گزارش‌ها حاکی است، در اولین هفته سال ۱۳۹۱ مصرف بنزین در ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶ درصدی داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در یک هفته نخست سال ۹۱ متوسط مصرف روزانه بنزین، ۷۱ میلیون ۷۱۰ هزار لیتر بوده است ، حال آن که متوسط مصرف بنزین در مدت مشابه سال گذشته ۵۹ میلیون ۶۹۰ هزار لیتر بوده است.

همچنین به گزارش ایسنا، در حالی که در سال ۹۰ شمسی سفرهای نوروزی نسبت به سال ۸۹ افزایش یافته بود، ولی مصرف بنزین در این دوره نسبت به سال ۸۹ کاهش پیدا کرده بود.

علاوه بر افزایش مصرف بنزین در کشور در سال ۹۱، خبرگزاری مهر گزارش داده است که روز ۲۹ اسفندماه سال ۹۰، با وجود عدم اختصاص سهمیه ویژه بنزین نوروزی، رکورد مصرف روزانه ۹۰ میلیون و ۹۴۰ هزار لیتر بنزین در ایران به ثبت رسید.

متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۹۰، حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز بوده است.

به گفته رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۱ «قطعی» است، اگرچه درباره میزان این افزایش قیمت هنوز توافقی حاصل نشده است.

خبرگزاری مهر می‌گوید در حال حاضر سناریوی افزایش ۴۰ درصدی قیمت بنزین بیش از گزینه افزایش ۲۰ درصدی در سطح دولت مطرح است.

از زمان اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه‌ها، بنزین معمولی یارانه‌ای ۴۰۰ تومان و بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان در بازار عرضه می‌شود که در صورت افزایش ۴۰ درصدی این فرآورده نفتی در فاز دوم، قیمت بنزین معمولی یارانه‌ای و آزاد به ترتیب به ۵۶۰ و ۹۸۰ تومان خواهد رسید.

بر اساس مصوبه مجلس، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا تیرماه سال جاری به تعویق افتاده است.
XS
SM
MD
LG