لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

اردوغان به ایران: صداقت ندارید و وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهید


رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، در واکنش به ابراز بی‌میلی تهران در برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای در استانبول، اظهار داشت ایران با چنین رفتارهایی وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهد.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین در یک کنفرانس خبری گفت: «این پیشنهاد که هم‌‌اکنون بر سر زبان‌هاست، دمشق یا بغداد، وقت تلف کردن است. معنی‌اش این است که عملی نخواهد شد؛ به خاطر اینکه ایرانی‌ها می‌دانند که طرف دیگر قبول نمی‌کند به دمشق یا بغداد بیاید.»

نخست‌وزیر ترکیه افزود: «ما باید رو راست باشیم؛ چراکه به خاطر این عدم صداقتِ ایرانی‌ها، آنها همینطور وجهه بین‌المللی خود را از دست می‌دهند.»

رجب طیب اردوغان تصریح کرد: «این زبان دیپلماسی نیست. اسم این چیز دیگری است اما من اینجا نمی‌توانم بگویم.»

رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: «این نشست برای ما هیچ وجهه‌ای نخواهد داشت و ما هم به دنبال چنین وجهه‌ای نیستیم. ایران در اینجا برنده خواهد بود. چرا؟ به خاطر اینکه ما پیگیر رویکرد منصفانه‌ای برای آنها خواهیم بود.»

ترکیه به ایران پیشنهاد داده بود که در ماه جاری میلادی میزبان گفت‌وگوهای اتمی با گروه ۱+۵ در استانبول باشد و تا چند روز پیش هم مقام‌های ایرانی از این میزبانی ابراز رضایت می‌کردند.

رجب طیب اردوغان این اظهارات شدیداللحن را درست یک هفته پس از سفر به ایران و دیدار با مقام‌های بلندپایه ایرانی بیان کرده است.

مقام‌های ایرانی در روزهای اخیر به ويژه پس از کنفرانس «دوستان مردم سوریه» گفته‌اند که مایلند گفت‌وگو در جایی غیر از استانبول برگزار شود و هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است.

یک روز پیش از این احمد داوود اغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که سفیر ایران در آنکارا به خاطر مواضع مقام‌های ایرانی درباره کنفرانس سوریه احضار شده است.
XS
SM
MD
LG