لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

ایران: گزارش آژانس سیاسی و فاقد معنای فنی است


علی اکبر صالحی،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی
علی اکبر صالحی،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی
به دنبال تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر «پاکسازی سایت نظامی پارچین» در گزارش جدید خود، وزیر خارجه جمهوری اسلامی این اظهارات را فاقد «معنای فنی» دانست و یک عضو مجلس نیز این گزارش را «سیاسی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، روز جمعه، ۱۰ شهریور، در خصوص اظهارات آژانس مبنی بر «پاکسازی» پارچین گفت: «هر کس در این زمینه متخصص باشد، متوجه می‌شود که این صحبت‌ها بهانه‌تراشی است و مسائلی از این دست، با پاکسازی و پاک کردن زدوده نمی‌شود.»

وی افزود: «صحبت‌های این‌چنینی، معنای فنی ندارد.»

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، نهم شهريورماه، در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که جمهوری اسلامی فعالیت‌های «گسترده‌ای» برای پاکسازی منطقه نظامی پارچین انجام داده است و افزود این اقدامات ایران، مانعی برای تحقیقات آینده بازرسان آژانس بر روی پارچین خواهد بود.

آژانس در این گزارش همچنین آورده است که ایران تعداد سانتریفیوژهای تأسیسات فردو در نزدیکی قم را دو برابر کرده است.

در کنار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز گزارش آژانس را «حاوی مطالب تکراری گذشته» دانست که به گفته وی با انگیزه «سیاسی» و به قصد «تحت‌‌الشعاع قرار دادن اجلاس (عدم تعهد) و برجسته کردن موضوع هسته‌ای ایران» صورت گرفته است.

کاظم جلالی، ۱۰ شهریورماه، گفت: «به نظر می‌رسد این گزارش سناریویی است برای یک جنگ روانی و دلیلش این است که اساس جمهوری اسلامی با برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد توانست اقتدار و منزلت بین‌المللی خود را به نمایش بگذارد.»

وی با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران همواره اظهار می‌کرد که آژانس به جای انجام کار تخصصی و فنی خود «در گردباد سیاست‌ قدرت‌های بین‌المللی آمریکایی و صهیونیستی» گرفتار شده است، گزارش اخیر آژانس را مدرکی برای این مدعا دانست.

آمریکا نهم شهریورماه در واکنش به گزارش آژانس به جمهوری اسلامی هشدار داد که فرصت تهران برای حل مسئله هسته‌ای از طریق مذاکره محدود است.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده‌اند.

جمهوری اسلامی در مقابل همواره تأکید کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران دارای اهداف صلح‌آمیز است و بر ادامه غنی‌سازی اورانیوم تأکید دارد.
XS
SM
MD
LG