لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۸

شبکه ایران: رحیم مشایی در نظرسنجی ها پیشتاز است


اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد.
اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد.
نتایج یک نظرسنجی روزنامه ایران که روز دوشنبه، هشتم آبان، منتشر شد نشان می‌دهد که اسفندیار رحیم مشایی، رییس دفتر محمود احمدی نژاد، گزینه نخست شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده‌ است.

«شبکه ایران»، وابسته به روزنامه دولتی ایران، می گوید که که این نظرسنجی متعلق به یک مرکز مطالعات ملی است و در هفته پایانی مهرماه سال ۹۱، در مناطق ۲۲ گانه تهران انجام شده است.

بر اساس این نظرسنجی، اسفندیار رحیم مشایی توانسته است بیش از ۳۵٫۵ درصد از آرا پاسخ دهندگان را به خود اختصاص دهد. پس از وی، محمد خاتمی، رییس جمهوری پیشین ایران قرار دارد که نزدیک به ۲۱ درصد از کل آرا را کسب کرده است.

در این نظرسنجی از پرسش شوندگان پرسیده شده است، «در صورتی که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنید، به چه کسی رای خواهید داد؟»

سومین گزینه در این فهرست ۱۲ نفره، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران است که حدود ۱۸ درصد آرای شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی را به خود اختصاص داده‌است.

در رتبه‌های بعدی نظرسنجی منتشر شده در شبکه ایران، اکبر هاشمی رفسنجانی، غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی، ییس مجلس شورای اسلامی و علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی قرار دارند.

سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و منوچهر متکی، وزیر خارجه برکنارشده دولت محمود احمدی نژاد نیز گزینه‌های بعدی این فهرست هستند که بیش از ۵ هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.

چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، گمانه‌زنی درباره نامزدهای احتمالی گروهای سیاسی در ایران بالا گرفته‌است. اگرچه سرنوشت اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات آتی، چندان روشن نیست و هنوز آنها به جمع‌بندی روشنی نرسیده‌اند، اما در اردوی اصولگرایان نیز اجماع روشنی به چشم نمی‌خورد.

این آشفتگی و ابهام را می‌توان در مطرح‌شدن نام‌های مختلف به عنوان نامزدهای بالقوه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و به راه انداختن نظرسنجی‌های گوناگون در سایت‌ها و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان مشاهده کرد.

رحیم مشایی؛ صدرنشین فهرستی دیگر

پیش از انتشار نتایج این نظرسنجی که سایت شبکه ایران وابسته به روزنامه دولتی ایران آن را منتشر کرده دیگر سایت‌های اصولگرایان نیز نظرسنجی‌های مشابهی را انجام داده‌اند که نتایج متفاوتی را به دنبال داشته‌است.

از جمله این سایت‌های خبری تحلیلی، پایگاه اینترنتی «خبر آنلاین» است که آن را سایتی نزدیک به علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، به شمار می‌آورند. این سایت در هفته پایانی مهرماه امسال، در یک نظرسنجی با نام آوردن از شش عضو فعلی کابینه دولت دهم، از کاربران خود پرسیده، در صورت نامزدشدن این گزینه‌ها کدامیک شانس بیشتری دارند؟

در این نظرسنجی که نزدیک به ۱۵ هزار نفر شرکت کرده‌اند، اسفندیار رحیم مشایی، با کسب نزدیک به نیمی از آرای شرکت کنندگان، گزینه نخست و علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دولت دهم با کسب ۳۴٫۱ درصد از آرا در رتبه بعدی ایستاده‌است.

مابقی آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی به ترتیب بین علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، مجتبی ثمره‌هاشمی، دستیار و مشاور محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس دولت، تقسیم شده‌است.

اصولگرایان رادیکال پیشتاز

سایت «خبرآنلاین» در شهریور ماه امسال، در نظرسنجی دیگری، از کاربران خود پرسیده بود که در انتخابات ریاست جمهوری آینده، نامزد کدام جریان سیاسی رای بیشتری را از آن خود خواهند کرد؟

نتایج آن نظرسنجی نشان از آن داشت که نامزد اصولگرایان رادیکال، با کسب ۳۱٫۶ درصد آرا و پس از آن نامزد احتمالی جریان اصلاح‌طلبان میانه با کسب ۲۹٫۹ درصد از آرای شرکت‌کنندگان در نظرسنجی سایت خبر آنلاین شانس بیشتری داشتند.

اصولگرایان میانه، اصلاح طلبان رادیکال و تیم محمود احمدی نژاد در رتبه‌های بعدی این نظرسنجی قرار داشتند که بیش از ۱۱ هزار نفر در آن شرکت کرده‌بودند.

محمود احمدی نژاد حامی سعید جلیلی و غلامعلی حدادعادل

در هفته سوم شهریورماه سال ۹۰، سایت خبر آنلاین در نظرسنجی دیگری از کاربران خود پرسیده بود در صورت نامزدی مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، سعید جلیلی، دبیر شورای امنیت ملی ایران، غلامعلی حدادعادل، رییس پیشین مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی وعلی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد از کدامیک از آنها حمایت خواهد کرد؟

به نظر بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، سعید جلیلی با کسب نزدیک به ۴۰ درصد آرا، نخستین گزینه‌ای بود که در صورت نامزد شدن مورد حمایت محمود احمدی نژاد قرار خواهد گرفت.

غلامعلی حداد عادل با کسب ۳۴٫۵ درصد آرا، محمدرضا عارف با ۱۱٫۱ درصد آرا، در رده‌های بعدی و علی اکبر ولایتی و مصطفی پورمحمدی در انتهای جدول حمایت شدن از سوی محمود احمدی نژاد قرار داشتند.

شبکه ایران وابسته به روزنامه دولتی ایران، پیش تر در مردادماه امسال از برخی نظرسنجی‌های منتشرنشده مراکز رسمی خبر داده بود که بر اساس نتایج آن، اسفندیار رحیم مشایی، محبوب‌ترین چهره سیاسی تهران است.

این سایت که بیشترین بار حمایتی از نزدیکان دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده را به دوش می‌کشد، در مهرماه امسال نیز با انتشار گزارشی، نتیجه گیری کرده بود که تیم محمود احمدی نژاد و نزدیکان و همفکران او در میان مردم «تثبیت شده» است و ۵۷ درصد مردم به نامزد مورد حمایت او در انتخابات دور بعدی، رای خواهند داد.

گزارش‌نویس سایت شبکه ایران، تاکید کرده‌بود که گزارش خود را مبتنی بر نتایج چند نظرسنجی انجام شده، نوشته‌است.

علی لاریجانی، نامزد بالقوه اصولگرایان

با این همه، بخش منتقد جریان دولت آن طور که گزارش نویس هفته نامه «تجارت فردا» در شماره پانزدهم این هفته نامه نوشت، بیش از همه افراد محتمل برای نامزدی در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم، حول نامزدی علی لاریجانی گرد آمده‌اند.

در این گزارش به نقل از کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس و رییس فراکسیون رهروان ولایت در مجلس، علی لاریجانی، نامزد بالقوه اصولگرایان خوانده شده‌است. جمله‌ای که حسن غفوری فرد، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه به گونه‌ای دیگر آن را تایید کرده‌است.

در میان اصلاح طلبان اما نام‌های مختلفی به عنوان نامزد احتمالی بخشی از این جریان به میان می‌آید. بیش از همه محمدرضا عارف، معاون اول محمد خاتمی، تمایل خود را برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی بروز داده و در چند گفت و گوی رسانه‌ای بر این موضوع تاکید کرده‌است.

آقای عارف، هفته گذشته در گفت و گو با سایت خبر آنلاین، گفته بود که «دوستان زیادی توصیه می‌کنند» نامزد انتخابات شود.

او نامی از این «دوستان» به میان نیاورد، اما تاکید کرده بود در صورت رسیدن به این جمع‌بندی که باید در انتخابات حضور یابد، در این باره با رهبر جمهوری اسلامی ایران مشورت می‌کند.

نام اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن دولت محمد خاتمی و محمدعلی نجفی، عضو شورای اسلامی شهر تهران به عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی بخش‌های دیگری از اصلاح طلبان در رسانه‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی مطرح می‌شود که هنوز با موضع‌گیری آنها همراه نبوده‌است.

رقابت‌های انتخاباتی در حوزه نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌هایی از این دست،‌ قربانیانی نیز داشته است.

به نوشته سایت «محدوده» از سایت‌های نزدیک به خبرگزاری فارس،‌ در مهرماه امسال،‌ تعدادی از اعضای یک گروه به نوشته این سایت «نظرساز» وابسته به تیم محمود احمدی نژاد بازداشت شده‌اند.
XS
SM
MD
LG