لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

تنظیم بسته تحریمی جدید علیه جمهوری اسلامی در کنگره آمریکا


طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران، هدف قرار می‌گیرد.
طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران، هدف قرار می‌گیرد.
مقام‌های آمریکایی می‌گویند که قانون‌گذاران این کشور در حال تنظیم بسته تحریمی جدیدی علیه ایران هستند که در صورت تصویب، دایره تجارت غیرنفتی جمهوری اسلامی را با محدودیت شدیدی روبه‌رو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به گفته دستیاران اعضای کنگره و دیگر منابع آگاه، این بسته تحریمی بر روی بخش کشاورزی، صنعتی و واردات کالاهای مصرفی‌‌ مورد نیاز برای بخش تولید، تمرکز دارد.

بسته مزبور از سوی از جمله مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، و رابرت منندز، سناتور دموکرات، مطرح شده است، سناتورهایی که ‍پیشتر در جهت تصویب تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران تلاش کرده بودند.

طبق بسته پیشنهادی جدید، تمامی دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از ایران و همچنین صادرات کالاهای خارجی به ایران هدف قرار می‌گیرد. بر این اساس دارایی‌های ایران در خارج از کشور مسدود می‌شوند و کشورهای مختلف صادرکننده ماشین‌آلات و همچنین بانک‌هایی که در این راستا نقل و انتقالات مالی‌ به نفع ایران انجام می‌دهند، در صورت دوام همکاری خود با ایران، در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

قانون‌گذاران آمریکایی در حالی به کار تنظیم بسته تحریمی جدید علیه ایران مشغول هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۸ آبان‌ماه، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۷ فرد و نهاد حکومتی در ایران را به خاطر مشارکت در سانسور، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و ارتباط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است.

بسته تحریمی جدیدی که قانون‌گذاران آمریکایی در دست تنظیم دارند، دارای استثنائاتی نیز هست و به گفته مقام‌های آمریکا صادرات غذا، دارو و ابزار مورد استفاده برای ارتقای دموکراسی، نظیر دستگاه‌های ارتباطی، از این تحریم‌ها معافند.

آسوشیتدپرس تأکید می‌کند که مارک کرک ترجیح می‌دهد برای کشورهای طرف معامله با ایران در این حوزه، نظیر آلمان که ماشین‌آلات به ایران می‌فرشد و چین که کالاهای ارزان‌قیمت به ایران صادر می‌کند، معافیت در نظر گرفته نشود.

با این‌ حال احتمال می‌رود دولت اوباما خواهان آن باشد که تحریم‌های جدید این انعطاف‌ها را مد نظر قرار دهد و بر همین مبنا، به گفته منابع آگاه، تنظیم‌کنندگان این بسته تحریمی در تلاشند این معافیت‌ها را لحاظ کنند.

به گفته مقام‌های رسمی آمریکایی، تهیه‌کنندگان تحریم‌های جدید در تلاشند بدون دادن امتیاز اولیه‌ای به ایران، جمهوری اسلامی را ترغیب کنند تا گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را از سر بگیرد. حامیان این تحریم‌های تازه نیز می‌گویند این محدودیت‌ها می‌تواند اقتصاد ایران را به ورشکستگی بکشاند و در نهایت رهبر جمهوری اسلامی را وادار کند تا به مذاکره هسته‌ای تن دهد.

یکی از دستیاران عضو کنگره آمریکا گفته است که این بسته تحریمی که محدودیت‌های مالی و تجاری‌ای را برای ایران در نظر گرفته است، «مجموعه‌ کاملی از تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی است.

غرب و اسرائیل معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است،‌ امری که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.

در این میان آمریکا و اروپا در تلاش هستند تا از طریق فشار آوردن به ایران و وادار کردن جمهوری اسلامی به مذاکره، به بحران هسته‌ای ایران خاتمه دهند و این در حالی است که اسرائیل به نتیجه دادن تحریم‌ها بدبین است و بر گزینه نظامی پای می‌فشارد.
XS
SM
MD
LG