لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۶

«آمریکا احتمال می‌دهد اسرائیل به سوریه حمله هوایی کرده باشد»


شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام رسمی ایالات متحده، که نام آنها فاش نشده، می‌گوید واشینگتن بر این گمان است که ارتش اسرائیل به سوریه حمله هوایی کرده است.

به گزارش این شبکه خبری، گروهی از ماموران و کارشناسان امنیتی آمریکایی و غربی در حال بررسی اطلاعات محرمانه‌ای هستند که نشان می‌دهد، به احتمال زیاد بین پنج‌شنبه و جمعه گذشته اسرائیل به سوریه حمله هوایی کرده است.

گزارش شده است که در همین زمان ایالات متحده مشغول جمع‌آوری اطلاعات در مورد پرواز شمار زیادی از هواپیماهای جنگی اسرائیل در آسمان لبنان بود.

یکی از مقام‌های طرف گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته است هنوز اطلاعات کافی در دست نیست؛ در ضمن فکر نمی‌کنیم که برای انجام حمله، هواپیماهای اسرائیل وارد آسمان سوریه شده باشند.

این گمان وجود دارد که این حمله هوایی از آسمان لبنان انجام شده باشد.

یک مقام رسمی نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس می‌گوید معلوم نیست این حمله در آسمان سوریه یا از آن سوی مرزهای این کشور انجام شده است.

هر دو مقام رسمی که با سی‌ان‌ان گفت‌وگو کرده‌اند می‌گویند «دلیلی وجود ندارد که مطمئن باشیم این حمله به زرادخانه‌های شیمیایی سوریه انجام شده است». منبع خبری فاکس نیز همین موضوع را بیان کرده است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی نیز از قول مقام‌های رسمی آمریکا می‌گوید که «احتمالا هدف اولیه حمله، محموله سلاح شیمیایی بوده که برای حزب‌الله لبنان ارسال می‌شد.»

کاخ سفید از خبرنگاران خواسته است هر پرسشی در این مورد دارند، مستقیما از مقام‌های اسرائیلی بپرسند.

مقام‌های اسرائیلی در مورد خبرهای منتشر شده و نیز ثبت ورود هواپیماهای جنگی آن کشور به خاک لبنان واکنشی نشان نداده‌اند. اما پیشتر بر این موضوع تاکید کرده بودند که به هیچ بهایی نمی‌گذارند تا سلاح‌های شیمیایی موجود در سوریه به دست نیروهایی مانند حزب‌الله لبنان بیافتد.

در عین حال چند روز پیش بنیامین بن الیعزر، وزیر دفاع پیشین اسرائیل در گفت‌وگویی رادیویی در بیت‌المقدس، گفت سلاح‌های شیمیایی سوریه آرام آرام در حال انتقال به دست حزب‌الله لبنان است. طی دو سال گذشته و از آغاز بحران سوریه، این نخستین بار است که یک مقام ارشد اسرائیلی به طور رسمی از «انتقال سلاح‌های سوریه برای حزب‌الله لبنان» گفته است.

چنانچه خبر حمله اخیر به سوریه درست باشد، این دست کم دومین از این دست طی چند ماه گذشته، به شمار می‌رود.

بهمن ماه سال گذشته، اخباری در مورد حمله ارتش اسرائیل به اهدافی در سوریه منتشر شد. در آن زمان دولت سوریه، از بمباران تنها یک «پژوهشگاه نظامی در استان دمشق» خبر داد، اما مجله تایم سه روز بعد نوشت که چندین مکان در خاک سوریه هدف قرار گرفته‌اند. مقام‌های اسرائیلی تا کنون در باره «حمله» بهمن‌ماه سکوت اختیار کرده‌اند.

طی روزهای گذشته اخباری نیز در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در درگیری‌های سوریه منتشر شده‌اند. از جمله یک مقام ارشد نظامی اسرائیل از استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان بشار اسد گفته بود.

از سوی دیگر حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، گروهی که اسرائیل نگران از دستیابی آن به سلاح شیمیایی سوریه است، روز یازدهم اردیبهشت ماه، صریحا اعلام کرد که نیروهای تحت امرش در سوریه حضور دارند. حسن نصرالله گفته است که حزب‌الله لبنان برای کمک به ارتش سوریه «هر آنچه لازم باشد انجام می‌دهد».
XS
SM
MD
LG