لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

اوباما:اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند


با گذشت زمان از دومين حمله هوايی ارتش اسرائيل به اهدافی در خاک سوريه، در حالی که جزييات بيشتری از اين حمله از سوی رسانه های غربی منتشر می شود، باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا گفت اسرائيل حق دارد از خود دفاع کند.

اوباما که درکوستاريکا در آمريکای لاتين بسرمی برد، شامگاه شنبه چهاردهم ارديبهشت در مصاحبه با شبکه تلويزيون اسپانيايی زبان«تلموندو» درهمين حال از تاييد حمله اسرائيل به سوريه به طور مستقيم خودداری کرد اما گفت «دربرابر انتقال جنگ افزار پيشرفته بدست گروههای تروريستی مانند حزب الله، حق اسرائيل در دفاع از خود محفوظ است».

اوباما اين را نيز گفت «ما واسرائيلی ها با يکديگر کاملاً هماهنگ هستيم و آمريکا درک می کند که سرائيل به سوريه و لبنان بسيار نزديک است».

روزنامه نيويورک تايمز شنبه به نقل از بلندپايگان وزارت دفاع آمريکا خبرداد، جنگنده های اسرائيلی در حملات هوايی در نخستين ساعات بامدادی روز جمعه سيزدهم ارديبهشت موشکهای ايرانی «فاتح ۱۱۰» را که از خاک سوريه برای حزب الله ارسال شده بود، منهدم کرده اند.

يپش از آن نيز رسانه های آمريکايی در گزارشهای خود تاکيد کرده بودند، جنگنده های اسرائيلی با پرواز بر فراز لبنان، و بدون نياز به رخنه به حريم هوايی سوريه، با شليک موشک، هدف مورد نظر خود را منهدم کرده اند.

مقامات آمريکايی به نيويورک تايمز گفته اند، ايران موشکهای فاتح ۱۱۰ را که بردی معادل ۳۰۰ کيلومتر و تا حد زيادی قدرت نقطه زنی دارد، برای حزب الله ارسال کرده بود و موشکها پيش از انتقال به خاک لبنان در يک آشيانه موشکی در فرودگاه دمشق انبار شده بود.

موشکهای فاتح ۱۱۰ که براساس سوخت جامد کار می کنند، دقيق تر از موشکهای اسکاد با سوخت مايع است و واحد موشکی سپاه پاسداران آن را بروی خط توليد انبوه خود دارد.

اگر حزب الله بخواهد فاتح ۱۱۰ را از جنوب لبنان شليک کند، از برد رسيدن به تل آويو برخوردار است. حماس، يکی ديگر از همپيمانان مهم منطقه ای ايران، پاييز گذشته در يک تنش نظامی شش روزه با اسرائيل، موشکهای مشابهی را از غزه شليک کرد که برای نخستين بار به تل آويو اصابت کرد.

بنوشته نيويورک تايمز، آگاهان نظامی و اطلاعاتی سوريه با تاييد حمله جديد اسرائيلی گفته اند، هدف اسرائيل، قطع شريان انتقال راکتهای ايرانی ازفرودگاه دمشق برای حزب الله بوده است.

مخالفان حکومت بشار اسد فيلمهايی از آتش گرفتن انبار تسليحاتی فرودگاه دمشق را منتشر کرده و تاريخ آن را شامگاه پنجشنبه دوازدهم ارديبهشت اعلام کرده اند.

خبرگزاری رسمی سوريه، «سانا» جمعه مدعی بود «تروريستهای مسلح با راکت به فرودگاه بين المللی دمشق حمله کرده اند»؛ ناظران می گويند بنظرمی رسد که خبرگزاری رسمی سوريه خواسته است حمله اسرائيل را لاپوشانی کند.

نيويورک تايمز به نقل از يک مقام نظامی آمريکايی نوشت انبار تسليحاتی منهدم شده در تسلط نيروهای حزب الله و شاخه قدس سپاه پاسداران ايران بود.

برخی از اين مقامات آمريکايی اين احتمال را مطرح کردند که موشکهای ايرانی برای ارتش سوريه ارسال شده بود زيرا توان موشکی ارتش اسد تضعيف شده است.

بشار اسد روز شنبه در دانشگاه دمشق حضور يافت اما سخنی در باره حمله اسرائيل نگفت. آقای اسد با تاخير چند هفته حمله نيمه زمستان گذشته اسرائيل به سوريه را تاييد کرده و گفته بود که سوريه در وقت خود پاسخ لازم را خواهد داد. ابراهيم الجعفری سفير سوريه در سازمان ملل گفته بود از حمله جديد اسرائيلی به سوريه آگاهی ندارد.

درحالی که دولت اسرائيل نيز رسماً دربرابر گزارشهای متعدد در رسانه های آمريکايی در خصوص حمله جديد سکوت را ترجيح داده است، خبرگزاريها به نقل ازبرخی از مقامات ارشد اسرائيلی، بدون ذکر نام و مقام آنها، نوشته بودند که حمله را تاييد می کنند.

اين مقامهای اسرائيلی تاکيد کردند که موشک ها حاوی کلاهک شيميايی نبوده اما می توانست «قواعد بازی» را به سود حزب الله تغيير دهد.

مقامات اسرائيلی از آغاز بحران سوريه گفته اند انتقال سلاح شيميايی ارتش سوريه برای حزب الله، «خط قرمز» است و اسرائيل به اقدامات لازم دست می زند.

سياست راهبردی اسرائيل بر اين اصل استوار است که درصورت انتقال هرسلاحی برای حزب الله و ديگر سازمانهای مسلح منطقه که برتری اسرائيل را به چالش بکشد، با واکنش اسرائيل روبرو می شود.

ژنرال ذخيره بنيامين بن اليعزر وزيردفاع پيشين اسرائيل درروزهای گذشته گفته بود، جنگ افزار شيميايی سوريه آرام آرام بدست حزب الله می رسد.

کابينه امنيتی اسرائيل پنجشنبه در نشستی با رياست بنيامين نتانياهو رخدادهای سوريه و لبنان را بررسی کرده و ظاهراً مجوز حمله هوايی جديد را صادر کرده بود.

پيش از حمله جديد، وال استريت جورنال هفته گذشته برای نخستين بار به نقل از مقامات اطلاعاتی پنتاگون نوشته بود اسرائيل در حمله زمستان گذشته که محموله های موشکی آ.اس ۱۷ را در خاک سوريه منهدم کرد، وارد حريم هوايی سوريه نشده بود و جنگنده هايی که بر فراز لبنان پرواز می کردند، به اين حمله اقدام کردند.

وال استريت جورنال نوشته بود اسرائيل از يکسو نمی خواهد به تجاوز به حريم هوايی لبنان متهم شود و از سوی ديگر نمی خواهد در خطر حمله موشکهای ضد هوايی سوريه که از سوی ايران به سوريه داده شده است، قرار گيرد.
XS
SM
MD
LG