لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

تاکید وزیر دفاع اسرائیل بر لزوم تشدید تحریم‌ها علیه ایران


موشه یعلون (چپ) در کنار چاک هیگل، همتای آمریکایی خود
موشه یعلون (چپ) در کنار چاک هیگل، همتای آمریکایی خود
وزیر دفاع اسرائیل، به وزیران دفاع و خارجه فرانسه گفته است که با وجود پیروزی حسن روحانی در انتخابات ایران، تلاش برای «منزوی کردن» و تشدید تحریم‌ها علیه ایران باید ادامه یابد.

موشه یعلون در سفر به پاریس طی دیدارهای روز دوشنبه، ۲۷ خردادماه، با وزیران دفاع و خارجه فرانسه گفت که اسرائیل بدون ارتباط با روی کارآمدن قریب‌الوقوع دولت حسن روحانی، تغییری در مسیر و اهداف برنامه هسته‌ای ایران را پیش‌بینی نمی‌کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال یعلون گفت: «ایرانی‌ها احساس می‌کنند بدون آن که بهای رفتار خود را بپردازند، می‌توانند برنامه هسته‌ای‌شان را پیش ببرند و نباید گذاشت که آنها بدون تغییر در این تصمیم، به همین مسیر ادامه دهند.»

به نوشته روزنامه «جروزلم پست»، چاپ اسرائیل، آقای یعلون در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «این امر که او [آیت‌الله خامنه‌ای] به روحانی اجازه داده انتخاب بشود جالب است، اما ما نباید خود را فریب بدهیم، روحانی بخشی از یک رژیم محافظه‌کار و بخشی از انقلاب اسلامی است و اصلاح‌طلب بودن او امری نسبی است.»

وی افزود: «تنها مورد قابل توجهی که در خلال انتخابات بین او [روحانی] و بقیه نامزدها دیده شد این است که روحانی گفت ایران باید با غرب صحبت کند و بقیه با این گفته او مخالفت کردند.»

ژنرال یعلون در ارتباط با انتخاب حسن روحانی نیز گفت: «او خود معمم است و بعید است که بتواند تغییرات مورد نظر مردم ایران را ایجاد کند.»

به گفته یعلون، «حرف آخر را در برنامه هسته‌ای ایران، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی می‌زند».

وزیر دفاع اسرائیل در همین حال «لزوم مطرح کردن دوباره گزینه نظامی جدی» علیه ایران را هم تکرار کرد.

یعلون به لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه، و ژان ایو له دریان، وزیر دفاع فرانسه، گفت: «این حقیقت که حکومت ایران و حزب‌الله به حکومت اسد کمک می‌کنند، یک تهدید برای منافع مشترک اسرائیل و شما غربی‌هاست.»

یعلون در راه بازگشت به اسرائیل پس از مذاکرات با چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، به پاریس رفته بود.

ژنرال یعلون که همزمان با روز انتخابات ایران با همتای آمریکایی خود دیدار کرد، درباره ایران و سوریه و نیز خریدهای تسلیحاتی جدید با هیگل رایزنی کرد.

کنگره آمریکا به تازگی فروش یک سری تجهیزات مدرن نظامی به اسرائیل را تایید کرد.

در میان این تجهیزات، بالگردهای بزرگ عمودپروازی هستند که صدها نیروی نظامی را در آن واحد جابه‌جا می‌کنند و موشه یعلون در واشینگتن با نمونه‌ای از این بالگرد پرواز کرد.

معاملات تسلیحاتی جدید برای ارتش اسرائیل «از بیم خطرات ناشی از ایران» پس از سفر سه ماه پیش باراک اوباما،‌رئیس جمهوری آمریکا، به بیت‌المقدس نهایی شد.

یک روز پس از اعلام پیروزی حسن روحانی، چهره اعتدالگرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز یک‌شنبه، بیست و ششم خرداد، گفت که سیاست اسرائیل در ایجاد فشار بر جامعه جهانی در برقراری تحریم‌های فلج‌کننده‌تر علیه ایران تغییر نمی‌کند.

از سوی دیگر باراک اوباما روز دوشنبه گذشته در نشست سران گروه هشت در ایرلند شمالی، ابراز امیدواری کرد که ریاست جمهوری حسن روحانی موجب تغییر در مسیر برنامه هسته‌ای ایران شود.

رئیس جمهور منتخب ایران روز دوشنبه، بیست و هفتم خرداد، در نخستین کنفرانس خبری بین‌المللی خود در تهران گفت که برای رسیدن به توافق با جامعه جهانی بر سر پرونده هسته‌ای ایران و رفع تحریم‌ها تلاش خواهد کرد.

حسن روحانی گفت: «تحریم‌ها تنها به سود اسرائیل بوده است.»
XS
SM
MD
LG