لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

مایکروسافت، بخش تولید نوکیا را خرید


تولید نرم‌افزار «ویندوز فون» و اینک خرید شرکت نوکیا که پیشتر نیز همکار مایکروسافت در تولید گوشی‌هایی با «ویدوز فون» بود، بخشی از تازه‌ترین تلاش‌های این شرکت در رقابت با رقبای بزرگی مانند سامسونگ و اپل محسوب می‌شود
تولید نرم‌افزار «ویندوز فون» و اینک خرید شرکت نوکیا که پیشتر نیز همکار مایکروسافت در تولید گوشی‌هایی با «ویدوز فون» بود، بخشی از تازه‌ترین تلاش‌های این شرکت در رقابت با رقبای بزرگی مانند سامسونگ و اپل محسوب می‌شود
شرکت مایکروسافت، بزرگ‌ترین ارائه‌کننده نرم‌افزار‌های رایانه‌ای در دنیا، بخش تولید تلفن‌های موبایل نوکیا را به بهای ۷.۲ میلیارد دلار خرید.

شرکت فنلاندی نوکیا دو سال پس از آنکه سرنوشت خود را با نرم افزارهای مایکروسافت گره زد عملا به آغوش این غول آمریکایی عرصه فن آوری جدید افتاد و روز سه شنبه پذیرفت که تجارت تلفن‌های موبایل خود را به بهای هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار به مایکروسافت واگذار کند.

شرکت نوکیا که تا چند سال پیش بزرگترین تولید کننده تلفن‌های موبایل بود در سالهای اخیر نتوانست در بازار پررقابت موبایل‌های هوشمند با سامسونگ و اپل رقابت کند و از این پس تصمیم دارد فعالیت‌های اقتصادی خود را در عرصه تولید وسایل کامپیوتری، ابزارهای جهت یابی و اختراعات تکنولوژی متمرکز کند.

طی سه سال گذشته بهای سهام و سهم شرکت نوکیا از بازارهای تلفن‌های موبایل به شدت سقوط کرد.

در این مدت مدیر عامل نوکیا «استفن الوپ» بوده که قبل از پیوستن به این شرکت در سال ۲۰۱۰ ریاست بخش تولید نرم افزار را در شرکت مایکروسافت برعهده داشت. اکنون با این قرارداد جدید آقای الوپ بار دیگر به مایکروسافت بازخواهد گشت و علاوه بر مدیریت بخش تلفن موبایل این شرکت می‌تواند جزو نامزدهای اصلی برای جایگزینی مدیرعامل فعلی مایکروسافت باشد.

مطبوعات فنلاند به وی لقب «اسب تروا» را داده‌اند. «استفن الوپ» در سال ۲۰۱۱ تصمیم بحث برانگیز برای استفاده از نرم افزار «ویندوز» برای موبایل‌های هوشمند ساخت نوکیا را گرفت. در حالیکه در همان زمان می‌توانست از نرم افزارهای ساخت خود نوکیا و یا سیستم عامل اندروید محصول گوگل استفاده کند.

شرکت نوکیا که سال ۲۰۰۷ صاحب ۴۰ درصد از بازار تلفن موبایل بود اکنون فقط ۱۵ درصد از این بازار و فقط سه درصد از بازار تلفن‌های موبایل هوشمند را در کنترل دارد.

اواخر وقت روز سه شنبه ارزش سهام شرکت نوکیا حدود ۳۵ درصد سقوط کرده و به حدود چهار یورو رسید. سال گذشته سقوط سهام این شرکت در حدی بود که بهای آن به حدود یک یورو و نیم تنزل یافت. در حالیکه در اوج رشد شرکت نوکیا در سال ۲۰۰۰ ارزش سهام آن حدود ۶۵ یورو بود.

پس از فروش بخش تولید تلفن‌های موبایل اکنون ارزش مالی شرکت نوکیا حدود ۱۵ میلیارد یورو تخمین زده می‌شود در حالیکه در دوران رونق خود ارزش مالی آن از ۲۰۰ میلیارد نیز عبور کرده بود.

با وجودی‌ که برخی از سهامداران از دوران مدیریت «استفن الوپ» رضایت داشته و معتقدند که وی به بخش نوآوری این شرکت جان تازه‌ای بخشیده است، کارنامه وی برای اقتصاد کشور فنلاند بسیار تلخ و ناگوار خواهد بود.

شرکت نوکیا در اوج شکوفایی خود ۱۶ درصد از کل صادرات فنلاند و در مقطعی قریب به ۲۰ درصد تولید ناخالص ملی کشور را تامین می‌کرد.

«استفن الوپ» اولین مدیرعامل خارجی این شرکت بود و از نگاه بسیاری از مردم فنلاند وی که در مایکروسافت سابقه کار و مدیریت داشت عملا زمینه لازم را فراهم کرد تا نوکیا طعمه آن شرکت آمریکایی شود.

مایکروسافت که با شرکت اپل سخت در رقابت است تلاش می‌کند تا با تولید ابزارهای جانبی و ارائه خدماتی مانند آنچه اپل انجام می‌دهد، با آن رقابت کند و گفته می‌شود که خرید بخشی از شرکت نوکیا نیز در این راستا صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG