لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۸

ابراز «نگرانی عمیق» اوباما از عملکرد روسیه در بحران اوکراین


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگویی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود، «نگرانی عمیق» واشینگتن را در مورد حمایت مسکو «از فعالیت های مسلحانه جدایی طلبان هوادار روسیه، که خطری برای تجزیه و بی‌ثباتی دولت اوکراین هستند» ابراز کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمریکا در این مورد، آمده اوباما خواسته است تا «همه نیروهای مسلح غیردولتی در کشور (اوکراین) اسلحه خود را زمین گذاشته و از رئیس‌جمهور پوتین خواسته است تا از نفوذ خود بر این نیروهای مسلح هوادار روسیه استفاده کرده، آنها را قانع به خروج از ساختمان‌هایی که اشغال کرده‌اند، کند».

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با رد دخالت مسکو در اوکراین از همتای آمریکایی خود خواسته است از نفوذش بر دولت اوکراین برای جلوگیری از «خونریزی» بیشتر استفاده کند.

در بیانیه‌ای که کاخ کرملین در این مورد منتشر کرده، آمده است در پاسخ به ابراز نگرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد «آنچه مداخله روسیه در جنوب شرق اوکراین خوانده شده»، رئیس‌جمهوری روسیه چنین گمانه‌زنی‌هایی را «استوار بر اطلاعاتی نادرست» عنوان کرد.

این تماس تلفنی در ۲۵ فروردین ماه، که به گفته کاخ سفید به خواست مسکو انجام شده بود در حالی است که تنش‌ها و درگیری‌هایی مسلحانه در مناطق شرقی اوکراین در مرز با روسیه انجام شده است.

درگیری‌هایی که خود ریشه در حمله نیروهای شبه‌نظامی هوادار روسیه به ساختمان‌های دولتی و همگانی در شهرهای شرق اوکراین و اشغال آنها دارد.

این حملات پس از سقوط دولت هوادار مسکو در کی‌یف و سپس الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کاخ سفید می‌گوید «در حالی که هنوز راه‌حلی دیپلماتیک» برای این بحران قابل اجرا است» اما چنین چیزی در «فضای ارعاب و تهدید نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، تحریکات مسلحانه در داخل اوکراین و سخنان تند مقام‌های کرملین موفق نخواهد بود».

به گزارش شبکه «راشا تودی»، ولادیمیر پوتین، نیز اعتراضات در شرق اوکراین را «نتیجه ناتوانی مقام‌های کی‌یف برای در نظر گرفتن منافع روس‌ها و روس‌زبان‌های» این مناطق عنوان کرده است.

در روز ۲۵ فروردین ماه اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر «نقش روسیه در بحران به وجود آمده در شرق اوکراین»، با افزودن افرادی دیگر به فهرست تحریمی خود به مسدود کردن دارایی‌هایشان و جلوگیری از صدور ویزا برای کشورهای این اتحادیه، اقدام کرده است.

در حال حاضر ۳۳ مقام رسمی و بازرگان روسی و اوکراینی در این فهرست قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه در عین حال می‌گوید که یک جنگنده «سو ۲۴» روسی، اقدام به انجام چندین پرواز در ارتفاع پایین در نزدیکی ناوشکن «یو‌اس‌اس دانلد کوک» در دریای سیاه کرده است.

بحران اوکراین، روابط روسیه و غرب را دچار تنش‌هایی کرده است که رسانه‌ها از آن به عنوان بدترین از این دست از زمان پایان جنگ سرد، نام می‌برند.
XS
SM
MD
LG