لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

اوباما قانون مربوط به منع صدور ویزا برای ابوطالبی را امضا کرد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.
رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه قانون مربوط به صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی٬ سفیر جدید ایران در سازمان ملل را امضا کرد. این طرح به تازگی از سوی کنگره تصویب و تحویل دفتر ریاست جمهوری شده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز به موجب این قانون که ۲۹ فروردین‌ماه از سوی باراک اوباما به امضا رسید٬ هر فردی در اقدامات جاسوسی و تروریستی علیه ایالات متحده دست داشته است یا تهدیدی برای امنیت ملی این کشور به حساب می‌آید٬ اجازه ورود به خاک این کشور را ندارد.

کاخ سفید آمریکا پیش از این در تاریخ ۲۲ فروردین‌ماه اعلام کرده بود که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل٬ ویزای ورود به آمریکا صادر نخواهد شد.

حمید ابوطالبی از سوی آمریکا متهم به دست داشتن در واقعه حمله به سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ است٬ هرچند خود آقای ابوطالبی این اتهام‌ را رد کرده و می‌گوید تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارتخانه آمریکا حضور پیدا کرده است.

طرح ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا ۱۸ فروردین‌ماه از سوی سنای آمریکا و ۲۱ فروردین از سوی مجلس نمایندگان تصویب شد و برای تصویب نهایی و اجرایی شدن تحویل رئیس جمهور آمریکا شد.

در چند وقت اخیر آمریکا بارها با تاکید بر این‌که آقای ابوطالبی گزینه مناسبی برای احراز این پست نیست٬ از ایران خواست تا فرد دیگری را جایگزین وی کند٬ اما ایران نیز متقابلا بر مناسب بودن انتخاب خود تاکید کرد.

جمهوری اسلامی روز دوشنبه٬ ۲۵ فروردین‌ماه در اعتراض به خودداری آمریکا از صدور ویزا برای آقای ابوطالبی٬ خواستار نشست ویژه کمیته «روابط با کشور میزبان» سازمان ملل در این خصوص شد و هشدار داد که این رویکرد می‌تواند دیپلماسی بین‌المللی را خدشه‌دار کند.

بند چهار توافق سال ۱۹۴۷ میان ایالات متحده و سازمان ملل درباره مقر این سازمان٬ تاکید دارد که فارغ از روابط موجود میان دولت‌های عضو سازمان ملل و ایالات متحده٬ واشینگتن اجازه ندارد برای نمایندگان این سازمان برای حضور در مقر سازمان ملل مانع ایجاد کند.

با این‌حال طبق گزارش‌ها این توافقنامه دارای «استثناهای محدودی» است که شامل نگرانی آمریکا نسبت به دخالت فرد معرفی شده در امور امنیتی و تروریسم می‌شود.
XS
SM
MD
LG