لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

سفر سایمون گس، دیپلمات ارشد بریتانیا، به تهران


سایمون گس از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ و قطع روابط سیاسی ایران و بریتانیا، سفیر این کشور در تهران بود
سایمون گس از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ و قطع روابط سیاسی ایران و بریتانیا، سفیر این کشور در تهران بود
یک مقام وزارت امور خارجه ایران از سفر یک‌روزه سایمون گس، مقام ارشد وزارت امور خارجه بریتانیا، به تهران و دیدار او با مقامات جمهوری اسلامی خبر داده است.

مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه ایران، روز دوشنبه، ۸ اردیبهشت، به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت که آقای گس بامداد امروز وارد تهران شده و امشب نیز ایران را ترک می‌کند.

به گفته تخت روانچی، موضوع این سفر روابط دوجانبه میان ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی است. وی اما جزئیاتی در این باره ارائه نداده است.

با این حال، سایمون گس نمایندگی بریتانیا در گروه ۱+۵ را برعهده دارد که گفت‌وگوهای دامنه‌داری را با ایران درباره مناقشه هسته‌ای آن انجام می‌دهد.

سایمون گس که اکنون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا است، پیش از این از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ و قطع روابط سیاسی ایران و بریتانیا، سفیر این کشور در تهران بود.

ایران و بریتانیا آذر ماه ۱۳۹۰ به دنبال هجوم گروهی با عنوان «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران روابط سیاسی خود را قطع کردند، اما با آغاز به کار دولت روحانی طرفین تلاش‌هایی را برای از سرگیری روابط پی گرفتند و اکنون این روابط به سطح کاردار غیرمقیم رسیده است.

سفر سایمون گس به تهران نیز نخستین حضور یک مقام سیاسی دولت بریتانیا در تهران از رخدادهای آذر ۱۳۹۰ تاکنون محسوب می‌شود.

با این حال چنانچه مجید تخت روانچی می‌گوید احتمال دارد که سطح روابط سیاسی تهران و لندن افزایش یابد.

وزارت خارجه ایران در عین حال به تازگی میزبان وزیر خارجه اتریش بوده است. پیش از آن هم از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی وزیران خارجه کشورهای ایتالیا، سوئد، بلژیک و لهستان به تهران سفر کرده بودند که به مجموعه این‌ها سفر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران را نیز باید اضافه کرد.

ایران هم‌اکنون در میانه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان قرار دارد که هدف از آن دستیابی به یک راه حل جامع برای مناقشه هسته‌ای تهران است.
XS
SM
MD
LG