لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۴

معاون وزیر خارجه ایران: امکان دارد به بریتانیا غرامت بپردازیم


مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران
مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران
مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، روز یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت از امکان پرداخت غرامت توسط ایران به بریتانیا بابت حمله سال ۹۰ به سفارت بریتانیا در تهران سخن گفت.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه بریتانیایی گاردین با ذکر این مطلب هم‌چنین گفت که در مورد حمله یادشده «عذرخواهی در برنامه ما نیست.»

معاون آمریکا و اروپای وزارت خارجه ایران افزود: «پیش از این مسائل زیادی پیش آمده که در مورد آنها از ما عذرخواهی نشده است.»

آقای تخت روانچی در عین حال اضافه کرد: «اما داریم با دولت بریتانیا در مورد آنچه رخ داده همکاری می‌کنیم و امکان پرداخت غرامت بخشی از بحث‌های ما در این زمینه است.»

معاون وزیر خارجه ایران گفت که دیدار ماه گذشته «سایمون گس» از تهران به خوبی پیش رفت و «در برخی موارد توافق حاصل شد و در برخی موارد هم توافقی به‌دست نیامد.»

وی افزود: «این که با هم گفت‌وگو داریم خوب است و در حال حرکت به سمت درستی هستیم.»

آقای تخت روانچی در این مصاحبه هم‌چنین گفت که موضوع ازسرگیری روابط دوجانبه ایران و بریتانیا «فعالانه تحت بررسی است.»

وی در ادامه گفت که «امکان دارد تا پایان سال میلادی توافقی در این زمینه به‌دست آید، اما برای آن جدول زمانی مشخص نشده است.»

سایمون گس که اکنون مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه بریتانیا است، روز هشتم اردیبهشت برای گفت‌وگو در مورد روابط دوجانبه میان ایران و بریتانیا و مسائل بین‌المللی به تهران آمده و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار کرد.

وی پیش از این از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ و قطع روابط سیاسی ایران و بریتانیا، سفیر این کشور در تهران بود.

سفر سایمون گس به تهران نخستین حضور یک مقام سیاسی دولت بریتانیا در تهران از رخدادهای آذر ۱۳۹۰ تاکنون محسوب می‌شود.

ایران و بریتانیا از دو سال پیش روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. تا آذر سال ۱۳۹۰ که نیروهای موسوم به دانشجویان بسیجی به طور «سازماندهی شده»، به سفارت بریتانیا در تهران حمله کرده و عکس ملکه این کشور را پایین کشیدند، دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر سفیر داشتند.

پس از این حمله، بریتانیا سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آنها از خاک این کشور شد.
XS
SM
MD
LG