لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

نخستین سفر حسن روحانی به ترکیه


حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری ایران برای نخستین بار پس از در دست گرفتن دولت، صبح دوشنبه، ۱۹ خردادماه، به ترکیه سفر کرد. ایرنا از آغاز مذاکرات دوجانبه حسن روحانی و عبدالله گل روسای جمهوری ايران و ترکيه در کاخ رياست جمهوری اين کشور در آنکارا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس در جریان این سفر، نخستین نشست مشترک هیات وزیران ایران و ترکیه تشکیل می شود.

در اسفندماه سال گذشته رجب طيب أردوغان نخست وزیز ترکیه از ایران دیدار کرد و خواهان گسترش روابط دو کشور شد.

آقای روحانی پیش از ترک تهران، در جمع خبرنگاران، تقویت روابط با همسایگان ایران را یکی از برنامه‌های مهم دولت خود خواند و گفت که از همان نخستین روزها ی تشکیل دولت‌ «برنامه‌ریزی شد تا عالی‌ترین مقامات ترکیه» به ایران سفر کنند.

در این سفر حسن روحانی در آنکارا با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، دیدار می کند.
آقای روحانی توسعه روابط دوجانبه اقتصادی، فرهنگی و توریستی را از مهم‌ترین محورهای این سفر دانسته است.

به گفته آقای روحانی همچنین قرار است اسنادی در زمینه همکاری‌های سیاسی و امنیتی بین دو کشور ایران و ترکیه امضا شود. به همین دلیل هیاتی بزرگ از وزیران دولت جمهوری اسلامی در این سفر حسن روحانی را همراهی می‌کنند.

وزیران کشور، نفت، ارتباطات، اقتصاد، فرهنگ و امور خارجه از جمله وزیرانی‌ هستند که در این سفر آقای روحانی را همراهی می‌کنند.

گفته می‌شود در سفر روحانی به ترکیه درباره صادرات گاز ایران به این کشور نیز گفت و گو می شود.

به گزارش ایرنا، غلامحسين شافعی رييس اتاق بازرگانی، صنايع، معادن و کشاورزی ايران در راس هياتی ۹۰ نفره از فعالان اقتصادی بخش خصوصی در همراهی با رييس جمهوری ایران وارد ترکيه شد.

در همین حال حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری ایران گفته که در سفر حسن روحانی به ترکیه «تخصصی ترین هیات های تاریخ» او را همراهی می کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌آقای ابوطالبی در توئیتر خود نوشت: «در سفر ترکیه ، ایران و ترکیه حساسیت های ویژه ژئوپلیتیکی دارند»

یکی از موارد متناقض در سیاست خارجی ایران و ترکیه، ‌مساله سوریه است. تهران همواره از حکومت «بشار اسد» دفاع کرده و این در حالی است که ترکیه طرف مخالفان و گروه عمده‌ای از شورشیان علیه حکومت اسد را گرفته است.

«محمدجواد ظریف»، وزیر خارجه ایران، روز جمعه دهم آبان ماه سال گذشته، در حاشیه نشست «گفت‌وگو، خلع سلاح و امنیت منطقه‌ای و جهانی» در استانبول گفت که عبدالله گل، رییس جمهوری ترکیه از رییس جمهوری ایران دعوت کرده که به ترکیه سفر کند. سفری که سرانجام در ۱۹ خردادماه امسال به طور رسمی کلید خورد.
XS
SM
MD
LG