لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

آمریکا و کوبا آغاز روند عادی سازی روابط دو کشور را اعلام کردند


باراک اوباما و رائول کاسترو، روسای جمهوری آمریکا و کوبا، به طور همزمان اعلام کردند که روند عادی سازی روابط دو کشور را آغاز کرده‌اند.

باراک اوباما در سخنرانی روز چهارشنبه ۲۶ آذر خود گفت مذاکرات جدی در جريان بوده و سياست انزوای کوبا، عدم کارايی خود را نشان داده است.

رائول کاسترو هم همزمان با سخنرانی ۱۵ دقيقه‌ای آقای اوباما، در يک پيام تلويزيونی اين خبر را اعلام کرد و گفت روابط تجاری و دورانی نو در روابط آمريکا و کوبا آغاز می‌شود.

باراک اوباما گفت به طور تلفنی با رائول کاسترو صحبت کرده است. رييس جمهوری آمريکا در پيام تلويزيونی خود از جامعه مدنی کوبا درخواست کرد که بخشی از اين تغيير باشند.

لینک مستقیم

رييس جمهوری آمريکا از ديگر سران کشورهای جهان برای گذار از دوران کمونيسم و مستعمره‌گرايی و همکاری بهتر دعوت کرد.

آقای اوباما همچنين از پاپ فرانسيس، رهبر معنوی کاتوليک‌های جهان تشکر کرد. پاپ فرانسيس در نامه‌ای درخواست کرده بود که روابط آمريکا و کوبا بهبود یابد.

باراک اوباما همچنين از نقشی که کانادا در اين مذاکرات برعهده داشته است، تقدير کرد.

ساعاتی پس از اعلام خبر آزادی «آلن گروس» شهروند آمريکايی که پس از پنج سال زندان در کوبا آزاد شده است، خبر عادی‌سازی روابط ديپلماتيک ميان آمريکا و کوبا اعلام شد.

جان کری، وزير امور خارجه آمريکا هم روز چهارشنبه در فرودگاه نظامی «اندروز» حاضر شد و با آلن گروس پس از ورودش به خاک آمريکا ديدار کرد.

به گزارش رويترز، بان گی‌مون، دبيرکل سازمان ملل متحد هم اين تغيير روابط را قدمی مثبت خوانده و از آن تقدير کرده است.

گزارش‌ها حاکی است اين مذاکرات از ماه ژوئن سال ۲۰۱۳ ميان آمريکا و کوبا در جريان بوده است.

تسهیل در روابط اقتصادی و تجاری آمریکا و کوبا

آسوشيتدپرس به نقل از منابع موثق گفته که باراک اوباما با جان کری، وزير امور خارجه گفت‌وگو کرده و دستور داده است که امکان بررسی فعاليت‌های ديپلماتيک ميان کوبا و آمريکا بررسی و دنبال شود.

آمريکا همچنين سفر به کوبا در ۱۲ حوزه را تسهيل خواهد کرد. سفر به کوبا برای شهروندان آمريکايی در حال حاضر مجاز نيست. طبق قوانين جديد، سفر در مواردی چون ملاقات با خانواده، فعاليت خبرنگاری، فعاليت پژوهشی، همکاری‌های آموزشی، مذاکرات ميان اديان، هنرمندان و ورزشکاران تسهيل خواهد شد.

همچنين محدوديت‌ها در قبال پرداخت پول از آمريکا به کوبا – به جز مواردی خاص و در مورد افراد حاضر در حزب کمونيست کوبا – منعطف‌تر شده است.

دولت آمريکا همچنين محدوديت فروش و انتقال تجهيزات ارتباطی و مخابراتی به کوبا را بر خواهد داشت و از اين به بعد فروش آن مجاز خواهد بود. ارتباط مالی بانک‌ها هم برقرار شده و از اين به بعد شهروندان آمريکايی در جريان سفر به آمريکا می‌توانند از کارت‌های اعتباری و بانکی خود استفاده کنند.

به گزارش آسوشيتدپرس، قرار است در مورد بازبينی خروج کوبا از فهرست کشورهای حامی تروريسم هم وزير امور خارجه آمريکا به باراک اوباما گزارش دهد.

آمريکا از سال ۱۹۸۲ کوبا را در فهرست کشورهای حامی تروريسم قرار داده است.

واکنش یک سناتور جمهوریخواه

مارکو روبیو، سناتور جمهوریخواه ایالت فلوریدا در واکنش به اعلام تغییر سیاست آمریکا در قبال کوبا گفت که این کار، باعث خفه‌شدن صدای مخالفان می‌شود.

آقای روبیو در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «این تصمیم نشانی دیگر از سیاست خارجی بدون برنامه رییس جمهوری آمریکا است».

وی در پاسخ به این پرسش چرا آمریکا که با حکومت‌های کمونیستی چون چین و ویتنام رابطه دارد، با کوبا رابطه نداشته باشد، گفت: «مشکل این است که ما (آمریکا) با چین و ویتنام هم که رابطه داریم، هیچ کاری برای بهبود وضعیت سرکوب‌شدگان نمی‌توانیم انجام دهیم و الان همین کار را داریم در مورد کوبا می‌کنیم».

XS
SM
MD
LG