لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

مصباح یزدی: حکم حکومتی رهبر مانع اعدام سران فتنه شد


محمدتقی مصباح یزدی
محمدتقی مصباح یزدی

آیت‌الله محمدتقی مصباح يزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در مصاحبه‌ای گفت که «حکم حکومتی» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مانع «اعدام» میرحسین موسوی و مهدی کروبی شده است.

سخنان آقای مصباح يزدی که رئيس موسسه آموزشی امام خمينی قم نيز هست در تيتر نخست شماره شنبه، ششم دی‌ماه، نشريه ۹ دی منتشر شده است.

او در پاسخ به اين پرسش که حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸، بدون برگزاری دادگاه و حکم قضايی بوده، گفته است که «مشروعيت اين حکم به رای حاکم اسلامی است».

اين عضو مجلس خبرگان رهبری افزوده است که حکم رهبران جنبش سبز ایران شرعا و قانونا حکم «اعدام» است، اما بر اساس «مصلحتی» از «حکم اوليه اعدام صرف نظر» شده و آن مصلحت را «ولی فقيه تشخيص می‌دهد».

محمدتقی مصباح يزدی تاکيد کرده است: «اگر مصلحت نبود طبق روال عادی اينها بايد دادگاهی می‌شدند و بدون شک محکوم به اعدام بودند. حتی نه يک بار اعدام، بلکه به دلايل مختلف بايد اعدام شوند.»

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز هشتم تيرماه سال جاری به خبرآن‌لاين گفته بود که در ديداری که با آيت‌الله خامنه‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم مهدی کروبی و ميرحسين موسوی را بزرگ» توصيف کرد و گفت که در صورت محاکمه اين دو «حکم خيلی سنگينی» در انتظارشان خواهد بود.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه اعلام شده انتخابات رياست جمهوری ايران در سال ۱۳۸۸ بودند. آنها سپس رهبری جنبش اعتراضی پس از آن انتخابات را بر عهده گرفتند تا زمستان سال ۸۹ که به دنبال فراخوان برای تظاهرات اعتراضی حاميان‌شان در ۲۵ بهمن، در خانه‌های خود محبوس شده و ارتباط‌شان با دنيای خارج به‌شدت محدود شد.

زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی، و فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی، در اين حبس با آنها همراه بودند تا این که خانم کروبی پس از مدتی آزاد شد.

اين چندمين بار است که يک مقام حکومتی نزديک به رهبر جمهوری اسلامی، از آسان‌گيری درباره رهبران زندانی معترضان سال ۸۸ خبر می‌دهد.

پيش از اين، احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، نيز گفته بود که «نظام به سران فتنه خيلی منت گذاشته که زنده هستند».

«فتنه» عنوانی است که آقای خامنه‌ای و تعدادی ديگر از مسئولان جمهوری اسلامی و هواداران او، برای توصيف اعتراضاتی که به جنبش سبز مشهور شد، استفاده می‌کنند.

در حدود چهار سالی که از حصر خانگی زهرا رهنورد، مهدی کروبی و ميرحسين موسوی می‌گذرد، افراد و نهادهای بسیاری در داخل و خارج از ايران خواستار رفع حصر آنها شده‌اند، اما تاکنون تغييری در اين مسئله ايجاد نشده است.

محمدرضا تویسرکانی، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در سازمان بسيج مستضعفين، اخيرا گفته است که تلاش برای رفع حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی بايد «پنهانی» باشد و تصميم «مراکز قانونی» دراين باره نيز در‌‌ نهايت بايد به تاييد رهبر جمهوری اسلامی برسد.

XS
SM
MD
LG