لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

ابراز تردید ژنرال آمریکایی در مورد نقش ایران در نبرد با داعش


به اعتقاد مارتين دمپسی، رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده آمريکا،‌ اگرچه ايران شبه‌نظاميان شيعه در عراق را تقويت می‌کند، مشخص نيست که جمهوری اسلامی کمکی به نبرد عليه حکومت اسلامی است يا مانعی در برابر آن.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای دمپسی روز شنبه، ۱۶ اسفند، پيش از سفر به عراق و بحرين گفته است که «نگرانی‌های» خود از «نفوذ ايران در عراق» را با رهبران اين کشور مطرح خواهد کرد.

اين سخنان مقام ارشد نظامی ايالات متحده چند روز پس از آغاز عمليات بزرگ ارتش و شبه‌نظاميان شيعه عراق برای بازپس‌گيری شهر تکريت از گروه حکومت اسلامی بيان می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، فرماندهان و نيروهای سپاه قدس ايران، شاخه عمليات خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نيز در اين عمليات مشارکت دارند.

مارتين دمپسی، چند روز قبل، حمايت ايران از عراق در نبرد با گروه حکومت اسلامی برای بيرون راندن داعش از شهر تکريت را «مثبت» دانسته بود، به شرط آن که به گفته او، اين حمايت «آتش تنش‌های فرقه‌ای را شعله‌ور نسازد».

پيش از رئيس ستاد مشترک ارتش ايالات متحده آمريکا، جان کری، وزير امور خارجه اين کشور، نيز اقدامات جمهوری اسلامی عليه گروه حکومت اسلامی را «مثبت» توصيف کرده بود.

اما در عین حال در هفته‌های اخير، انتقاد کشورهای عربی به‌ويژه عربستان سعودی و اسرائيل از نقش ايران در وقايع منطقه افزايش يافته است.

اکنون آقای دمپسی که فرماندهی ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه گروه حکومت اسلامی را نيز بر عهده دارد، تاکيد کرده است که مشخص نيست آيا ايران نيز از نبرد با اين گروه، همان «اهداف استراتژيک» ائتلاف را دنبال می‌کند يا نه.

رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا در توضيح بيشتر گفته است که ائتلاف بين‌المللی به «عراق متحد» که شيعيان، سنی‌ها و کردهای اين کشور را نمايندگی کند، متعهد است.

مارتين دمپسی درباره حضور نداشتن نيروهای ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا در عمليات تکريت گفته است که اگر حملات هوايی ماه‌های اخير اين ائتلاف عليه حکومت اسلامی در اطراف شهر بيجی در شمال تکريت نبود، امکان نداشت که نيروهای عراقی بتوانند برای آزادی تکريت اقدام کنند.

بالاترين مقام نظامی آمريکا در عين حال تاکيد کرده که اقدامات آمريکا و ارتش عراق عليه حکومت اسلامی که داعش نيز ناميده می‌شود، مکمل همديگر هستند.

XS
SM
MD
LG