لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

تحریم تسلیحاتی حوثی‌های یمن از سوی شورای امنیت سازمان ملل


یک استادیوم ورزشی در یمن که هدف حمله هوایی عربستان قرار گرفته است.
یک استادیوم ورزشی در یمن که هدف حمله هوایی عربستان قرار گرفته است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه ۲۵ فروردین شبه نظامیان حوثی که اکنون بیشتر خاک یمن را تحت کنترل خود دارند تحریم تسلیحاتی کرد. همزمان جنگ در مناطق جنوبی این کشور تشدید شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شورای امنیت همچنین از حوثی‌ها خواسته است با متوقف کردن جنگ، از مناطقی که تصرف کرده‌اند از جمله صنعا پایتخت کشور خارج شوند.

همزمان شبه نظامیان جنوب یمن ادعا کردند که پیشروی حوثی‌ها در جنوب از جمله بندر عدن را متوقف کرده‌اند. عدن آخرین شهر مهم تحت کنترل نیروهای وفادار به «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری یمن است که مورد حمایت عربستان سعودی است.

همزمان به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، تهران روز چهارشنبه یک پیشنهاد صلح چهار ماده‌ای به سازمان ملل متحد داده است.

پیشنهاد ایران که شامل پایان دادن به حملات هوایی عربستان و کشورهای ائتلافی علیه حوثی‌ها است، موجب خشم ریاض خواهد شد که ایران را به دخالت در امور همسایه جنوبی‌اش متهم می‌کند.

در نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد دارایی‌های احمد صالح فرمانده گارد جمهوری یمن و عبدالملک الحوثی، یکی از رهبران حوثی‌ها را در کشورهای مختلف مسدود و آن‌ها را ممنوع الخروج اعلام کرد.

علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین یمن، پدر احمد صالح و دو رهبر مهم حوثی‌ها به نام‌های عبدالخلیف الحوثی و عبدالله یحوه ال حکیم از ماه نوامبر گذشته به فهرست افراد مورد تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد افزوده شدند.

شورای امنیت همچنین نگرانی خود نسبت به «اقدامات بی‌ثبات کننده» علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین از جمله حمایت از حوثی‌ها را ابراز کرد. گفته می‌شود علی عبدالله صالح که در سال ۲۰۱۲ از ریاست جمهوری برکنار شد، در جنگ این کشور و در حمایت از حوثی‌ها نقش اصلی را دارد.

شورای امنیت در قطعنامه خود پنج نفر و «کسانی که به نمایندگی از آن‌ها و یا مستقیما از آن‌ها دستور می‌گیرند» را تحریم تسلیحاتی کرده که حوثی‌ها و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح که در کنار حوثی‌ها می‌جنگند را شامل می‌شود.

شورای امنیت با ۱۴ رای مثبت به این قطعنامه رای داد. روسیه با دادن رای ممتنع گفت اردن، عضو شورای امنیت، و کشورهای حوزه خلیج فارس پیشنهادات این کشور را در قطعنامه نگنجانده‌اند. پیش نویس قطعنامه توسط اردن تهیه شده بود.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد پس از رای گیری گفت: «دو کشور پیشنهاد دهنده از افزودن مواردی که به نظر روسیه برای توقف فوری جنگ و شروع گفت‌وگوهای صلح الزامی است به قطعنامه خودداری کردند».

طرح ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز سه شنبه در مادرید گفت برنامه ایران برای صلح شامل آتش بس، کمک‌های انسان دوستانه، گفت‌وگو بین فرقه‌های مختلف و تشکیل دولتی ائتلافی با حضور نیروهای مختلف است.

آقای ظریف در یک نشست خبری گفت: «مسئله باید توسط یمنی‌ها حل و فصل شود. ایران و عربستان سعودی می‌توانند گفت‌وگو کنند اما نمی‌توانیم درباره آینده یمن تصمیم بگیریم».

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از سه هفته پیش حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها را با هدف متوقف کردن پیشروی آن‌ها شروع کردند.

حوثی‌ها، شیعیان مسلمان ساکن شمال یمن، ماه سپتامبر گذشته پس از کنترل صنعا، عبدربه منصور هادی را در کاخ ریاست جمهوری حبس کردند. او ماه فوریه به عدن گریخت و ماه گذشته نیز با نزدیک شدن حوثی‌ها به این شهر، به عربستان پناهنده شد.

خبرگزاری رویترز در ادامه می‌نویسد این جنگ یک درگیری فرقه‌ای است اما با این حال یک میدان نبرد برای دو قدرت بزرگ منطقه‌ای، عربستان و جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.

القاعده نیز که بمبگذاری انتحاری علیه حوثی‌ها را شروع کرده، یکی از خطراتی است که ثبات یمن را بر هم می‌زند.

XS
SM
MD
LG