لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

پنتاگون: کاروان کشتی‌های ایرانی به مقصد یمن، تغییر مسیر داده‌ است


ناوهوایپمابر یو اس اس تئودور روزولت در روزهای اخیر به آب‌های یمن اعزام شده است
ناوهوایپمابر یو اس اس تئودور روزولت در روزهای اخیر به آب‌های یمن اعزام شده است

یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده روز پنجشنبه گفت، کاروان کشتی‌های ایرانی که احتمالا حامل سلاح‌های پیشرفته به مقصد یمن بودند، مسیر خود را تغییر داده و بازگشته‌اند.

این مقام پنتاگون که به شرط عدم انتشار نام خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو کرده، تاکید داشت که شاید کاروان کشتی‌های ایرانی بار دیگر راه یمن را در پیش بگیرند، اما حداقل در روز پنج‌شنبه این مسیر را طی نکرده است.

به گفته او، این کاروان شامل ۹ کشتی می‌شود که به سمت بندر عدن در یمن حرکت می‌کرد و احتمال می‌رود حامل اسلحه‌های پیشرفته‌ای برای شورشیان حوثی باشد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از دیگر مقامات دولت آمریکا نوشته که این کاروان در دریای عرب و خلیج عدن بود و هنوز هم در مرزهای شرقی یمن حضور دارد.

پیش از این اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، هشدار داده بود که کشتی‌های ایرانی می‌توانند حامل اسلحه برای حوثی‌ها باشند، اما او مشخص نکرد که آیا ایالات متحده این کشتی‌ها را به اجبار متوقف و آن را بازرسی خواهد کرد یا نه.

ایران متهم به حمایت از شورشیان حوثی است که پایتخت یمن را تصرف کرده‌اند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز عنوان کرده که به ایران درباره ارسال سلاح به یمن هشدار داده است. اما سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که تهران پیام ویژه‌ای از آمریکا درباره یمن دریافت نکرده است.

ایالات متحده در روزهای اخیر نیز یک ناو هوایپمابر و یک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطرف یمن اعزام کرده است.

ناوهوایپمابر یو اس اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز یو اس اس نورماندی در فاصله ۳۲۰ کیلومتری کشتی‌های ایرانی قرار دارند و برفعالیت‌های ناوگان ایرانی از طریق هوایی نظارت دارند.

XS
SM
MD
LG