لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

آمریکا «فقدان شفافیت» در دادگاه جیسون رضاییان را محکوم کرد


آمریکا روز سه‌شنبه پنجم خرداد از «فقدان کامل شفافیت» در محاکمه جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست در تهران انتقاد کرده و باری دیگر از ایران خواست اتهام «پوچ» جاسوسی علیه این خبرنگار را لغو کند.

برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: «ما خواستار برگزاری علنی این محاکمه هستیم و در عین حال تاکید می‌کنیم که جیسون رضاییان هیچگاه نمی‌بایست بازداشت و محاکمه می‌شد. ما جزییات این محاکمه را از نزدیک دنبال خواهیم کرد».

به گزارش‌ها رسانه‌های دولتی در ایران، محاکمه جیسون رضاییان روز سه‌شنبه در دادگاه انقلاب تهران و پشت درهای بسته آغاز شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: «این واقعیت که دادگاه جیسون رضاییان به شکل غیرعلنی برگزار شده و حتی اعضای خانواده او نتوانسته‌اند در آن شرکت کنند، نشان دهنده فقدان کامل شفافیت است که از زمان بازداشت آقای رضاییان شاهد آن بوده‌ایم».

با توجه به نزدیک شدن ۳۰ ژوئن و تاریخ پایان مذاکرات هسته‌ای با ایران، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که مقامات آمریکا در حاشیه این گفت‌وگو همواره موضوع بازداشت و مفقود شدن شهروندان آمریکایی در ایران را مطرح کردند.

به گزارش رسانه‌های ایران، جلسه دادگاه جیسون رضاییان حدود سه ساعت طول کشید و اتهاماتی چون جاسوسی به متهم تفهیم شد.

پرونده جیسون رضاییان، که از ژوئیه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، به یک مورد حساس در روابط ایران و آمریکا بدل شده است. او تابعیت ایرانی- آمریکایی دارد اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که شهروندی دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و این پرونده یک موضوع کاملا مربوط به امور داخلی ایران است.

یگانه صالحی همسر آقای رضاییان که او نیز روزنامه نگار است و برای یک روزنامه انگلیسی زبان در ابوظبی کار می‌کرد، همراه او بازداشت شد ولی پس از دو ماه و نیم به قید ضمانت آزاد شد.

مارتین بارون مدیر مسئول روزنامه واشنگتن پست گفته است که این رسانه تلاش کرد برای یکی از سردبیران ارشد این روزنامه ویزا بگیرد تا بتوانند برای این دادگاه به ایران بروند اما تقاضای ویزای آن‌ها رد شده است.

جیسون رضاییان یکی از چند آمریکایی زندانی در ایران است که دولت باراک اوباما خواستار آزادی و بازگشت آن‌ها شده است. نفر دیگر سعید عابدینی یک کشیش ایرانی آمریکایی است که به اتهام تهدید امنیت ملی از دو سال پیش در زندان است و نفر سوم امیر حکمتی پرسنل سابق واحد کماندویی نیروی دریایی آمریکاست که به جرم همکاری با حکومت‌های دشمن به ده سال زندان محکوم شده است.

XS
SM
MD
LG