لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

افزایش کمک‌های دفاعی آمریکا به اسرائیل به دلیل «توافق احتمالی با ایران»


خبرگزاری رويترز از افزايش کمک‌های دفاعی سالانه ايالات متحده آمريکا به اسرائيل، به دنبال توافق احتمالی هسته‌ای با ايران خبر داده است. رويترز اين خبر را به نقل از مقام‌های رسمی آمريکا و اسرائيل گزارش داده است.

ميزان کمک سالانه دفاعی آمريکا به اسرائيل در حال حاضر، سه ميليارد دلار است که در سال ۲۰۱۷ به پايان می‌رسد.

مقام آمريکايی که به شرط پنهان بودن نامش با رويترز گفت‌وگو می‌کرد، گفته که مذاکره‌کنندگان دو کشور به توافقی نزديک شده‌اند که بر اساس آن، متوسط ميزان اين کمک در سال به سه ميليارد و ۶۰۰ تا سه ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار افزايش خواهد يافت.

مقام اسرائيلی اما گفته که اين رقم به رقمی بين سه و نيم ميليارد تا چهار ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

اين مقام اسرائيلی افزوده که دولت آمريکا در تلاش است تا با افزايش اين کمک «آبی روی آتش» روابط با اسرائيل بريزد که به دنبال گفت‌وگوهای هسته‌ای با ايران متشنج شده است.

وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) پاسخ رسمی به پرسش رويترز در اين خصوص نداده اما يک سخنگوی وزارت دفاع اسرائيل گفته که «اين مسئله چيزی نيست که به تازگی درباره‌اش گفت‌وگو شده باشد».

دولت‌های وقت آمريکا و اسرائيل در سال ۲۰۰۷ توافقی را امضا کردند که بر اساس آن، آمريکا موظف شد طی ۱۰ سال ۳۰ ميليارد دلار که بيشتر آن تجهيزات نظامی است به اسرائيل اهدا کند.

واشینگتن در عين حال، صدها ميليون دلار ديگر به برنامه دفاع موشکی اسرائيل اختصاص داده است.

حدود يک سال پيش هنگامی که مذاکرات درباره قرارداد جديد کمک‌های دفاعی ميان دو کشور در جريان بود، يک مقام آمريکايی گفته بود که اسرائيل به دنبال افزايشی قابل توجه در ميزان کمک‌های دريافتی است اما دولت باراک اوباما که خود با کاهش هزينه‌های داخلی مواجه بود، موافقتی با اين مسئله نداشت.

اما از آن هنگام، آمريکا همراه با چهار عضو ديگر شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان، درگير گفت‌وگوهايی سنگين با ايران بر سر برنامه اتمی‌اش بوده‌اند که اسرائيل شديدا با آن مخالف است.

کشورهای عربی حاشيه خليج فارس نيز در نگرانی‌های اسرائيل شريک‌اند.

مقام آمريکايی به رويترز گفته که بر اثر نگرانی از برنامه اتمی ايران، احتمال افزايش کمک‌های دفاعی آمريکا به اعراب نيز وجود دارد.

باراک اوباما، ریيس جمهوری آمريکا، اواسط ارديبهشت‌ماه ميزبان رهبران کشورهای شورای همکاری خليج فارس بود تا نگرانی‌های آنها درباره برنامه هسته‌ای ايران را برطرف کند.

XS
SM
MD
LG