لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

تلاش برای مهار سیل مهاجر غیرقانونی در مرز مجارستان و صربستان


پناهجویان سوری در حال گذر از روی حصار مرز مجارستان و صربستان
پناهجویان سوری در حال گذر از روی حصار مرز مجارستان و صربستان

دولت مجارستان روز چهارشنبه در ادامه مسئله سیل مهاجران غیرقانونی به خاک اروپا،‌ اعلام کرد که نیروهای خود را در مرز جنوبی این کشور به هلی‌کوپتر، پلیس و سگ مجهز می‌کند و در صورت لزوم به ارتش نیز متوسل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از منطقه مرزی روسکه در جنوب مجارستان، روز سه‌شنبه، سوم شهریور، بیش از ۲۵۰۰ نفر و روز چهارشنبه نزدیک به ۱۵۰۰ مهاجر غیرقانونی به دست پلیس بازداشت شده‌اند.

این در حالی است که تعدادی بیش از این عده بی آن که نظر نیروهای پلیس را جلب کنند از مرز صربستان وارد کشور مجارستان شده‌اند.

خبرگزاری رویترز اکثریت این مهاجران غیرقانونی را از کشورهای سوریه، افغانستان و پاکستان معرفی کرده است.

آن طور که در گزارش‌ها آمده است، تقریبا تمام این مهاجران و پناهجویان تلاش می‌کنند خود را به کشورهای شمال و غرب اروپا همچون آلمان و سوئد برسانند.

به گفته مقامات مجار، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۴۰ هزار نفر از خاک صربستان وارد مجارستان شده‌اند و به‌ویژه در ماه گذشته روزبه‌روز بر تعداد این افراد اضافه شده است.

روزی سه هزار نفر از یونان وارد مقدونیه می‌شوند و از این کشور سوار بر قطار و اتوبوس به سمت شمال یعنی صربستان و کشورهای دیگر به راه می‌افتند.

همزمان با شدت گرفتن موج مهاجران غیرقانونی، مجارستان که هم‌اکنون دولتی راست‌گرا در آن بر سر کار است دست به کار ساخت حصاری در مرز ۱۷۵ کیلومتری خود با صربستان شد تا بتواند جلو این موج را بگیرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، این مهاجران را که بیشتر از جنگ داخلی پنج ساله سوریه گریخته‌اند «تهدیدی برای امنیت و رفاه و هویت اروپا» توصیف کرده است.

مجارستان جزء منطقه شنگن در اتحادیه اروپاست و برای سفر و گذشتن از آن نیازی به داشتن پاسپورت نیست.

در حال حاضر به نظر نمی‌رسد که قرار باشد موج مهاجران غیرقانونی که از خاورمیانه به سوی اروپا سرازیر شده‌اند از حرکت بایستد.

تنها در ماه ژوییه، حدود ۵۰ هزار پناهجو از ترکیه پا به سواحل یونان گذاشته‌اند و به گفته مقامات صرب در هر برهه‌ای از زمان حدود ده هزار نفر در حال گذر از این کشور به سمت شمال هستند.

پیشتر گزارش شده بود که طی ماه ژوئیه، بیش از ۱۰۷ هزار مهاجر وارد مرزهای اتحادیه اروپا شده‌اند، رقمی که بسیار فراتر از آخرین رکورد ثبت‌شده در این زمینه است و نشان می‌دهد شمار آنها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

سازمان ناظر بر مرزهای اتحادیه اروپا، «فرانتکس»، در گزارشی که روز ۲۸ مردادماه منتشر شد اعلام کرد که پیش از این بالاترین شمار ورودی، ۷۰ هزار مهاجر، در ماه ژوئن ثبت شده بود.

رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها موج اخیر را بدترین بحران مهاجرت در اروپا پس از پایان جنگ جهانی دوم توصیف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG