لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

ارتش آمریکا: تقریبا مطمئنیم که جان جهادی کشته شده است


محمد اموازی معروف به «جان جهادی» و شهروند بریتانیا
محمد اموازی معروف به «جان جهادی» و شهروند بریتانیا

ارتش آمریکا می گوید تقریبا مطمئن هستند که محمد اموازی معروف به «جان جهادی» در حمله پنج‌شنبه پهپاد‌ها در رقه در شمال سوریه کشته شده است. در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که یک پهپاد بریتانیایی نیز در این عملیات مشارکت داشته است.

وزارت دفاع آمریکا اوایل روز جمعه ۲۲ آبان تایید کرده بود که محمد اموازی، معروف به «جان جهادی» از اعضای گروه خلافت اسلامی (داعش)، روز پنجشنبه در عملیاتی با استفاده از پهپاد در شهر رقه سوریه، که مقر اصلی داعش است، هدف قرار گرفته، اما هنوز در حال بررسی نتیجه آن حمله هستند و نمی‌توانند کشته شدن او را تایید یا رد کنند.

اکنون سرهنگ استیو وارن، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در بغداد از این شهر در یک کنفرانس ویدیویی به خبرنگاران گفت که روشن شدن قظعی این موضوع وقت می‌برد اما ارتش آمریکا تقریبا مطمن است که فرد کشته شده، «جان جهادی» است.

در همین حال، خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش برده نشده، می‌گوید در عملیات پنجشنبه شب، سه پهپاد شرکت داشتند که یکی از آن‌ها پهپاد تجسسی بریتانیایی بوده است.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه اعلام کرد که این کشور در عملیات هدف گرفتن محمد اموازی با آمریکا همکاری کرده و هدف گرفتن این عضو داعش را اقدامی «در دفاع از خود» توصیف کرد، اما جزئیاتی از مشارکت بریتانیا نداد.

دولت دیوید کامرون رسما در عملیات هوایی نیروی ائتلاف علیه داعش در عراق شرکت دارد اما از شرکت در عملیات نظامی در سوریه به دلیل مخالفت پارلمان خودداری کرده است. با این حال آقای کامرون گفته است که عملیات «دفاع از خود» در مقابل تروریست‌ها تابع این سیاست نیست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه به نقل از از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی پنج‌شنبه شب یک خودرو را که گفته می‌شود محمد اموازی در آن بوده است هدف گرفت.

شبکه خبری فاکس نیوز هم از قول یک منبع ارشد نظامی آمریکایی گفته بود که اموازی در آن حمله به احتمال «۹۹ درصد» کشته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز عصر جمعه ۲۲ آبان در سفرش به تونس گفت که واشینگتن همچنان در حال ارزیابی نتیجه این حمله است، اما «داعش باید بداند که عمرش به سر آمده است».

پنتاگون گفته است فردی که صورتش را با نقاب پوشانده و در ویدیوهای سربریدن گروگان‌ها در سوریه دیده می شود محمد اموازی معروف به «جان جهادی» و شهروند بریتانیاست.

استیون ساتلاف و جیمز فولی خبرنگاران آمریکایی، عبدالرحمان کاسیگ، امدادگر آمریکایی، دیوید هینز و الن هنینگ امدادگران بریتانیایی، کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی و عده‌ای دیگری از گروگان‌ها به دست داعش با بریدن سرشان به قتل رسیدند.

کاخ سفید هم حملات پنجشنبه شب را نشانه «پیشرفت مهمی» در زمینه فشار گذاشتن روی رهبری گروه خلافت اسلامی در منطقه خوانده است.

به گزارش رویترز، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت این عملیات بیانگر آن است که آمریکا در مورد استفاده از اطلاعاتی که به دست می‌آورد برای ضربه زدن به رهبری این گروه «جدی» است.

او همچنین گفت خانواده‌های گروگان‌هایی که به دست داعش به قتل رسیدند پیش از انتشار رسانه‌ای خبر حملات پنج‌شنبه، از انجام آن عملیات مطلع شده بودند.

XS
SM
MD
LG