لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

مهلت ۴۸ ساعته عبادی به آنکارا؛ ترکیه اعزام نیرو به شمال عراق را متوقف می‌کند


حیدر العبادی، نخست وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق

پس از آنکه نخست وزیر عراق آنکارا را تهدید کرد که در صورت عدم عقب نشینی نیروهای خود از شمال عراق موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد کشید، ترکیه روز یکشنبه ششم دسامبر اعلام کرد، اعزام نیرو به اردوگاهی در نزدیکی موصل را متوقف می‌کند.

به گزارش رویترز، احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در نامه‌ای به حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تاکید کرده است که کشورش اعزام نیرو به اردوگاه آموزشی در شمال موصل را متوقف می‌کند. این دحالی است که وی در این نامه پاسخی به در خواست دولت عراق برای خروج نیروهای ترکیه از شمال عراق نداده است.

احمد داود اوغلو گفته است: «تا زمان رفع نگرانی‌های دولت عراق نیروهای تازه‌ای به اردوگاه بعشیقه اعزام نخواهد شد.»

یک منبع در دفتر نخست وزیر ترکیه به رویترز گفته است که احمد داود اوغلو در این نامه خواستار همکاری بیشتر بین آنکارا و بغداد شده است.

طی روز‌های اخیر گزارش‌ها در خصوص حرکت یک هنگ زرهی ترکیه به اردوگاه «بعشیقه» در شمال موصل دراستان نینوا عراق باعث تنش بین آنکارا و بغداد شده است.

روز گذشته عراق اقدام ترکیه را خلاف حسن همجواری و عرف بین المللی خواند و خواستار خروج نیروهای ترک از خاک این کشور شد. این در حالی است که ترکیه می‌گوید این نیرو‌ها با هماهنگی دولت مرکزی عراق و برای اموزش نیرو‌ها برای آزاد سازی موصل در این منطقه حضور دارند و اعزام نیروهای تازه یک جابه جایی عادی است.

این در حالی است که حیدر العبادی روز یکشنبه در بیانیه ای به ترکیه هشدار داد در صورتی که تا ۴۸ ساعت آینده نیروهای خود را خاک این کشور خارج نکند، به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد کرد.

نخست وزیر عراق تصریح کرده است که شمار و اندازه نیروهای ترکیه اهمیت ندارد، بلکه چنین حضوری در خاک عراق مردود است.

در بیانیه حیدرالعبادی آمده است: «اگر تا ۴۸ ساعت آیند این نیرو‌ها از خاک عراق خارج نشوند، عراق حق دارد از همه ابزار موجود را به کار خواهد برد از جمله به شورای امنیت سازمان ملل شکایت خواهد برد.»

پیشتر ترکیه گفته بود که اردوگاه و کمپ اموزشی «بعشیقه» که در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر موصل واقع شده، با هماهنگی وزارت دفاع عراق و فرمانداری موصل تاسیس شده است.

شهر موصل با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تابستان سال گذشته به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد. از آن زمان تاکنون مقام‌های عراقی از احتمال آغاز عملیات آزاد سازی این شهر خبر داده‌اند، اما به دلایل مختلف چنین عملیاتی تاکنون به تعویق افتاده است.

XS
SM
MD
LG