لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

آمریکا از ترکیه خواست حملات به داخل سوریه را متوقف کند


جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به دنبال اقدام ترکیه در گلوله باران مواضع شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه، آمریکا از ترکیه خواست تا حملاتش را به مواضع کردها یا حکومت سوریه در استان حلب متوقف کند.

این در حالی است که براساس گزارش ها، ترکیه در حال ارزیابی اعزام نیروی زمینی مشترک با عربستان به سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز یکشنبه، ۲۵ بهمن، جان کربی، سخنگوی وزارتخارجه آمریکا در این مورد گفت «ما نگران وضعیت در شمال حلب هستیم و تلاش می‌کنیم تنش‌ها از همه طرف کاسته شود».

او افزود: «ما از کردهای سوریه و نیروهای وابسته به یگان‌های مدافع خلق هم خواسته‌ایم تلاش نکنند با بهره جویی از وضعیت مبهم جاری اراضی جدیدی را تصرف کنند».

جان کری تأکید کرد: «ما همچنین گزارش‌هایی حاکی از عملیات ارتش ترکیه در گلوله باران مواضعی در داخل سوریه را دیده‌ایم و از ترکیه خواسته‌ایم این گونه حملات را متوقف کند.»

خبرگزاری رویترز شامگاه شنبه گزارش داده بود که یک منبع دولتی ترکیه تأیید کرده که ارتش این کشور مواضع حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه را در منطقه اعزاز، در شمال حلب و نزدیکی مرز ترکیه، گلوله‌باران کرده است.

ترکیه این حزب را مانند حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، گروهی تروریستی می‌داند.

حملات ارتش ترکیه به نیروهای کرد سوری در حالی انجام شده که این نیروها با حمایت حملات هوایی روسیه، موفق شدند با بیرون راندن گروه‌های اسلام‌گرای مخالف بشار اسد از پایگاه نظامی «منغ» در استان حلب، کنترل آن را به دست گیرند.

یک منبع نظامی ترکیه نیز روز یکشنبه با تأیید گلوله باران مواضع این حزب در اطراف اعزاز، به خبرگزاری آناتولی گفته است که ارتش همچنین به گلوله باران یک پست نظامی ترکیه از سوی حکومت سوریه در منطقه «هتای» در جنوب ترکیه پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه از گلوله باران پایگاه «منغ» که اکنون در کنترل «یگان‌های مدافع خلق» وابسته به حزب اتحاد دمکراتیک کردهای سوریه است، خبر داده بود.

جان کربی در ادامه سخنانش با اشاره به تهدیدی که از سوی گروه «حکومت اسلامی» یا داعش متوجه ترکیه و کردهاست، گفت: «ترکیه و یگان‌های مدافع خلق، هر دو، با تهدید جدی داعش درست در شرق اعزاز مواجه هستند و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم توجه خود را به این تهدید، که هنوز بر طرف نشده، معطوف کنند، و برای توقف خصومت‌ها، همانطور که در مونیخ موافقت شده، تلاش کنند».

آمریکا، روسیه و سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ اعلام کردند که در نشستی درباره سوریه برای برقرای آتش‌بس طی یک هفته و ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه به توافق رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG