لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۷

«نگرانی» جمهوریخواهان از احتمال تسهیل در مبادلات دلاری با ایران‎


پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان،
پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان،

خبرگزاری رویترز می گوید، جمهوریخواهان در کنگره آمریکا روز پنجشنبه ۳۱ مارس از گزارش ها درباره اقدام احتمالی دولت باراک اوباما در رفع برخی از محدودیت های معاملات دلاری موسسات و شرکت های خارجی با ایران، ابراز نگرانی کرده اند.

طبق این گزارش، پل رایان، از حزب جمهوریخواه و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است که از گزارش ها در این خصوص «عمیقا نگران» است.

وی اضافه کرده است: «درحالی که ایران با اقداماتی چون آزمایش‌های غیرقانونی موشکی می کوشد روح توافق هسته‌ای را تضعیف کند، دولت اوباما راه خود را درپیش گرفته و راه‌های تهران برای مبادلات اقتصادی را باز می کند. رییس جمهوری می بایست این ایده را رها کند.»

این درحالی است مقام‌های دولت آمریکا به رویترز گفته اند، بحث رفع محدودیت از برخی مبادلات دلاری ایران در وزارت خزانه داری مطرح شده است، اما تغییرات احتمالی شامل دسترسی ایران به سیستم مالی آمریکا نخواهد بود.

رویترز می گوید، برخی از گزارش ها در این خصوص با اظهارات این مقام‌ها مغایر است.

یک مقام دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود نیز به رویترز گفته است: دولت اوباما درحال بررسی تسهیل برخی از تحریم‌ها برای شرکت‌های غیر آمریکایی است تا آنها بتوانند برای تامین دلار مورد نیاز تراکنش‌های خود با ایران، از سیستم مالی آمریکایی استفاده کنند.

این مقام دولتی با این حال تصریح کرده است، این مساله فقط مورد بررسی قرار گرفته است و هنوز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نشده است.

رویترز می گوید، یکی از دلایل برای بررسی این اقدام احتمالی این است که شرکت‌ های غیر آمریکایی که اکنون می توانند با ایران مبادله تجاری داشته باشند، بدون دسترسی به سیستم مالی آمریکا قادر نیستند کار خود را پیش ببرند.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که دو سناتور جمهوریخواه یعنی مارکو روبیو و مارک کرک در نامه مشترکی که روز پنجشنبه منتشر شده، به شهادت ادم زوبین، مدیر تحریم‌های خزانه داری آمریکا در مقابل اعضای کنگره در سال گذشته اشاره کرده اند که گفته بود، به ایران اجازه داده نمی شود که به معاملات دلاری دسترسی داشته باشد.

به گزارش رویترز، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، هفته گذشته در نامه‌ای ضمن ابراز نگرانی از احتمال رفع محدودیت‌های مبادلات ارزی ایران، از جک لو، وزیر خزانه داری برای اقداماتی که ممکن است راه را برای تهران باز کند، انتقاد کرده بود.

جک لو در واکنش گفته بود، هدف از این اقدامات رفع برخی از تحریم‌های ایران است و قرار نیست به تهران اجازه دسترسی به سیستم مالی آمریکا داده شود.

در همین زمینه، آسوشیتدپرس به نقل برخی از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که احتمالا دولت اوباما به زودی به کشورها و بانک‌های خارجی خواهد گفت که می توانند در برخی از مبادلات خود با ایران از دلار استفاده کنند.

رویترز پیشتر گزارش داده بود که یکی از دلایل اصلی اکراه بانک‌های بین المللی و به خصوص بانک‌های اروپایی از معامله با ایران، جریمه‌های سنگینی است که طی سال‌های گذشته به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران شامل حال آنها شد.

این خبرگزاری اضافه کرده بود،تا زمانی که دولت آمریکا معاملات بانکی با ایران در شکل دلار و با منشا استقراض از سیستم مالی آمریکا را ممنوع بداند، مشکل نقل و انتقال ارز در معاملات مربوط به ایران ادامه خواهد یافت.

طبق این گزارش در هفته‌های اخیر شبکه جهانی نقل و انتقال بانکی سوئیفت، چندین بانک ایرانی را دوباره به این شبکه مرتبط کرده و پس از چندین سال قطع ارتباط به آنها اجازه داد به سیستم نقل و انتقال ارز در شبکه بین‌المللی بانکی بپیوندند. ولی تاکنون نتیجه این تغییر چندان گسترده نبوده و فقط راه را برای انجام تعداد کمی از معاملات بانکی هموار کرده است.

XS
SM
MD
LG