لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

مخالفان حکومت اسد خواستار تعلیق مذاکرات صلح شدند


نشست مخالفان حکومت بشار اسد در ژنو
نشست مخالفان حکومت بشار اسد در ژنو

گزارش‌ها حاکی است به دنبال توقف مذاکرات صلح سوریه در ژنو توسط گروه اصلی مخالفان حکومت بشار اسد، این مذاکرات در آستانه شکست قرار گرفته است.

به گزارش ۳۰ فروردین ماه رویترز، «هیات عالی مذاکرات» در نامه‌ای اعلام کرده است، پیشروی نظامی نیروهای دولتی به معنای پایان آتش بس و ترک مخاصمه است. این گروه اصلی مخالفان که از حمایت عربستان و کشورهای غربی برخوردار است، همچنین خواستار تعویق مذاکرات صلح ژنو شده است.

طبق این گزارش، گروه‌های مسلح مخالف حکومت بشار اسد، نیروهای دولتی را متهم می‌کنند که عملیاتی را برای تصرف شمال حلب آغاز کرده‌اند. با این حال گروه‌های مخالف، خود نیز عملیاتی را علیه نیروهای دولتی در استان لاذقیه آغاز کرده‌اند.

به گزارش رویترز، شورشیان مخالف حکومت سوریه پیشروی‌هایی در «حماء» داشته‌اند، این در حالی بوده که نیروی هوایی سوریه مواضع مخالفان را در استان حمص به شدت بمباران کرده است

محمد علوش، یکی از مذاکره کنندگان ارشد گروه‌های مخالف، نیز گفته است: امکان ندارد که مخالفان به مذاکراتی برگردند که هدفش تشدید درگیری‌های نظامی و وخامت وضعیت انسانی است.

به گزارش رویترز، این مقام گروه‌های مخالف حکومت سوریه تصریح کرده است: ما خواهان مذاکرات واقعی هستیم و نه مذاکرات مسخره.

محمد علوش همچنین گفته است: وقتی روزی ۷۰ حمله هوایی صورت می‌گیرد، وقتی نیروهای دولتی بسیج می‌شوند، وقتی ایران نیروی‌های تازه نفس می‌فرستد و روسیه در ابعاد گسترده ای سلاح ارسال می‌کند، همه اینها نشانه آن است که عزم واقعی برای حل سیاسی و برقراری ثبات و آرامش وجود ندارد.

وی با این حال گفته است، مخالفان در خصوص اینکه با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه ملاقات خواهند کرد یا نه، هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

این در حالی است که استفان دی میستورا گفته است، هیات سازمان ملل همچنان در حال مذاکره با طرف‌های درگیر در جنگ سوریه است.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه با این حال اذعان کرده است که درگیری‌ها در اطراف حلب تشدید شده است. وی تاکید کرده است، در صورتی که پیشرفت واقعی در مذاکرات به دست نیاید او از آمریکا و روسیه برای نشستی فوری دعوت خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی است در پنج سال جنگ داخلی و بحران سیاسی سوریه، بیش از ۲۵۰ هزار نفر کشته و صد‌ها هزار نفر مجروح شده‌اند. تا کنون نیز تلاش‌ها برای پایان دادن به آن، هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

گفته می‌شود، در این میان میلیون‌ها شهروند سوری نیز از خانه‌ها و شهرهای خود آواره شده‌اند و حدود پنج میلیون نفر از آنها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG