لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۵

واکنش به گزارش بی‌بی‌سی: دفتر آیت‌الله خمینی نامه نگاری او با جان اف کندی را رد کرد


حمید انصاری، قائم مقام «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی»، روز پنج‌شنبه، ۱۳ خردادماه، در واکنش به گزارش بی‌بی‌سی در مورد نامه آیت‌الله خمینی در نیمه آبان ۱۳۴۲ به جان اف کندی، رئیس جمهور وقت آمریکا، مبنی بر تلاش او برای حمایت از منافع آمریکا در ایران گفت:‌ «ادعای آنان وجاهت قانونی و سندیت ندارد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس سند سری «اسلام در ایران» سازمان سی‌آی‌ای، «روح‌الله خمینی بعد از چند ماه حبس در زندان قصر و حصر در قیطریه تهران در نیمه آبان ۱۳۴۲ بی‌سر و صدا به دولت جان اف کندی پیام می‌دهد تا حملات لفظی‌اش سوء تعبیر نشود زیرا او از منافع آمریکا در ایران حمایت می‌کند».

طبق این سند، آقای خمینی توضیح می‌دهد که «او با منافع آمریکا در ایران مخالفتی ندارد. بر عکس، او اعتقاد داشت که حضور آمریکا در ایران برای ایجاد توازن در برابر شوروی و احتمالاً نفوذ بریتانیا ضرورت دارد.»

به گزارش بی‌بی‌سی، سی‌آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، گزارش را سال ۲۰۰۵ از حالت طبقه‌بندی بیرون آورده، ولی چند قسمت حساس از جمله پاراگراف مربوط به پیام آیت‌الله خمینی را سانسور کرده است. در دسامبر ۲۰۰۸ کتابخانه ریاست جمهوری جیمی کارتر نسخه کامل این سند را منتشر کرده است.

در واکنش به انتشار این نامه در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، پخش شد، حمید انصاری افزود: «هنوز بدخواهان و دشمنان انقلاب و کسانی که مخالف رفتن رژیم پهلوی از ایران بودند به فکر انتقام از انقلاب و بنیانگذار کبیر انقلاب هستند و چون آنها بعد از گذشت ۳۷ سال از عمر انقلاب هنوز هم نگران محبوبیت حضرت امام خمینی (ره) هستند ساختن چنین مستند بی‌اساس دور از انتظار نیست.»

آقای خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاستی به شدت ضد آمریکایی را در پیش گرفت و حتی از دانشجویانی که سفارت آمریکا را اشغال کرده بودند حمایت کرد.

این امر موجب قطع رابطه آمریکا و ایران شد، امری که مورد استقبال رهبر وقت جمهوری اسلامی قرار گرفت و هم‌چنان پس از دهه‌ها ادامه دارد.

پیشتر هم بی‌بی‌سی سندی از نامه آیت‌الله خمینی به جیمی کارتر، رئیس جمهور آمریکا، منتشر کرده بود که طبق آن «آیت‌الله خمینی به طور صریح از دولت کار‌تر می‌خواهد که از نفوذش برای تجدید نظر در موضع ارتش استفاده کند، چرخشی که به گفته رهبر انقلاب، منافع آمریکا را هم تامین خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG