لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۳

پیشروی نیروهای مورد حمایت آمریکا علیه داعش در شمال سوریه


«نیروهای دموکراتیک سوریه» در نزدیکی شهر منبج
«نیروهای دموکراتیک سوریه» در نزدیکی شهر منبج

گروهی از شورشیان سوریه که به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس‌دی‌اف) معروف‌اند موفق شدند روز یک‌شنبه نیز با پشتیبانی هوایی آمریکا به پیشروی خود در شمال سوریه علیه نیروهای حکومت اسلامی (داعش) ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگجویان اس‌دی‌اف روز یک‌شنبه موفق شدند به پنج کیلومتری شهر مَنبـِج که یکی از شهرهای مهم در دست داعش است برسند.

منبج از شهرهای راهبردی شمال سوریه است و در مسیر کوبانی به حلب واقع شده‌است. این شهر هم‌چنین رقه، پایتخت قلمرو خودخوانده داعش، را به مرز ترکیه متصل می‌کند.

اس‌دی‌اف که ائتلافی است از شبه‌نظامیان کُرد و عرب مورد حمایت آمریکا تهاجم خود علیه منبج را از هفته گذشته آغاز کرده‌است.

«پاتریک رایدر»، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا، به خبرگزاری فرانسه گفت که در عملیات منبج سه هزار شبه‌نظامی عرب و ۵۰۰ شبه‌نظامی کُرد شرکت دارند و نیروهای ویژه آمریکایی نیز «در سطح فرماندهی و کنترل» در این عملیات حضور دارند.

به گفته پاتریک رایدر، جنگجویان اس‌دی‌اف در عملیات تازه موفق شده‌اند «بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع» را از کنترل داعش خارج کنند.

وی افزود از روز دوشنبه که عملیات منبج آغاز شده ائتلاف آمریکا بیش از ۵۵ حمله هوایی در منطقه انجام داده است؛ سرهنگ رایدر در ادامه گفت که هدف از این عملیات «جلوگیری از ورود و خروج جنگجو، سلاح، و منابع مالی داعش از سوریه و عراق به کشورهای دیگر» است.

روز شنبه هم‌چنین خبر رسید که ارتش بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، موفق شده‌اند با پشتیبانی هوایی روسیه در استان رقه علیه گروه داعش پیشروی کنند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای ارتش سوریه پس از ورود به استان رقه، با حرکت به سوی جنوب غرب، به ۴۰ کیلومتری شهر طبقه رسیده‌اند که محل بزرگ‌ترین سد سوریه است.

به‌جز عملیات اس‌دی‌اف در منبج و عملیات ارتش سوریه در استان رقه، عملیات بزرگ دیگری نیز علیه داعش از روزهای گذشته در عراق آغاز شده که هدف از آن بازپس‌گیری شهر فلوجه از کنترل این گروه است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه با اعلام این‌که طی هفته‌های اخیر وضعیت پیشروی‌ها علیه «حکومت اسلامی» بهتر شده‌است گفته بود که داعش کنترل تقریباً نیمی از مناطق مورد تصرف خود در عراق را از دست داده است.

XS
SM
MD
LG