لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

عمر صدیق متین، مهاجم حادثه اورلاندو، که بود؟


عمر صدیق متین، متولد ۲۷ آبان ۱۳۶۵ در نیویورک، دانش آموخته حقوق مدنی، دارای گواهینامه آتش‌نشانی و محافظت شخصی، تاریخ مرگ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
عمر صدیق متین، متولد ۲۷ آبان ۱۳۶۵ در نیویورک، دانش آموخته حقوق مدنی، دارای گواهینامه آتش‌نشانی و محافظت شخصی، تاریخ مرگ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

عمر صدیق متین، متولد ۲۷ آبان ۱۳۶۵ در نیویورک، دانش‌آموخته حقوق مدنی در یک کالج خصوصی، دارای گواهینامه آتش‌نشانی و محافظت شخصی، تاریخ مرگ: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

عمر متین، مردی که آرزوی پوشیدن لباس پلیس آمریکا را در سر می‌پروراند، حالا از سوی رئیس‌جمهور این کشور «فردی مملو از نفرت» نام گرفته است. مردی که ساعت دو بامداد یک‌شنبه با دو اسلحه کمری و اتوماتیک به یک کلوب همجنسگرایان در اورلاندوی فلوریدا حمله کرد، ۴۹ نفر را کشت و ۵۳ نفر را زخمی کرد. درگیری او با پلیس پیش از ورودش به کلوب آغاز شده بود.

عمر متین برای رسیدن به این کلوب در اولاندو، حدود دو ساعت از خانه‌اش در شهر فورت پیرس رانندگی کرده بود. حالا بیشتر رسانه‌های خبری تصویر کلاهی را که او بر سر داشته و با عبور گلوله‌ای سوراخ شده را منتشر کرده‌اند. این گلوله را گروه ویژه سوات، گروه مقابله با حمله مسلحانه، در حالی به سوی او شلیک کردند که او پس از تیراندازی گسترده در کلوب، تعدادی از حاضران در کلوب را به گروگان گرفته بود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:08 0:00
لینک مستقیم

ارتباط با عامل انتحاری؛ پرونده‌ای که بسته شد

پدر عمر صدیق می‌گوید که همه چیز از دو ماه پیش آغاز شد، زمانی که او در خیابان شاهد بوسیدن دو مرد همجنس‌گرا بوده، بوسه‌ای که او، همسر و پسر سه‌ساله‌اش شاهد آن بودند. آن‌گونه که رسانه‌های خبری نوشته‌اند، او تنها یک هفته قبل سلاح‌های نیمه‌اتوماتیک و کمری را خریده بوده است،

پدر عمر صدیق اما هر گونه ارتباط این حمله با تعصبات مذهبی را قبول ندارد، ادعایی که خبرهای منتشر شده به نقل از پلیس فلوریدا آن را رد می‌کند. عمر صدیق به گفته پلیس فلوریدا در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به دلیل سخنانی که در محل کار بر زبان آورده بود، بازجویی شده است. بازجویی‌هایی که هر بار به بسته شدن پرونده انجامیده است.

در بازجویی اول و دوم، او در مورد ابراز آمادگی برای عملیات انتحاری مورد بازجویی قرار گرفت و بازجویی سوم مربوط بود به ارتباط عمر متین با محمد ابوصالح، مرد آمریکایی که در سوریه تحت آموزش‌های نظامی قرار گرفته بود و برای دوره‌ای کوتاه با هدف ترویج افکار گروه حکومت اسلامی به فلوریدا سفر کرده بود. محمد ابوصالح پس از بازگشت به سوریه، در یک عملیات انتحاری کشته شد. آن گونه که رسانه‌ها به نقل از اف بی آی نوشته‌اند، در زمان وقوع حمله روز یکشنبه هیچ پرونده‌ای علیه عمر متین وجود نداشته است.

با این همه گروه حکومت اسلامی بامداد دوشنبه در اطلاعیه‌ای او را سرباز خلافت خوانده است. این اطلاعیه پس از آن منتشر شده که اف بی آی، پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که ساعتی پیش از حمله به محل کلوب در اولاندو، فردی با تماس با پلیس، بیعت خود را با ابوبکر بغدادی، رهبر گروه خلافت اسلامی اعلام کرده است.

در بیشتر تصاویر منتشر شده از او، عمر متین، تی‌شرت با نقش واحد پلیس نیویورک، NYPD را بر تن دارد
در بیشتر تصاویر منتشر شده از او، عمر متین، تی‌شرت با نقش واحد پلیس نیویورک، NYPD را بر تن دارد

در بیشتر تصاویر منتشر شده از او، عمر متین، تی‌شرت با نقش واحد پلیس نیویورک، NYPD را بر تن دارد،‌ تی‌شرتی که در اکثر فروشگاه‌های نیویورک برای فروش عرضه می‌شود. همسر سابق او گفته است که آرزوی او استخدام شدن در نیروی پلیس بوده است، آرزویی که در نهایت او را به یک شرکت محافظ شخصی کشاند.

عمر از سال ۲۰۰۷، در شرکت G4S که بزرگترین شرکت بریتانیایی محافظ شخصی در جهان محسوب می‌شود مشغول به کار بوده. هرچند آن ‌گونه که رسانه‌های غربی نوشته‌اند، او آموزش‌های کافی برای داشتن اسلحه و محافظت شخصی را داشته اما کار کردن او در شرکت G4S چندان هم بدون حاشیه نبوده است. یکی از همکارانش به فلوریدا تودی گفته است که به دلیل سخنان «زهرآلود» عمر از شغل خود استعفا داده است، او هر روز در مورد کشتن آدم‌ها سخن می‌گفته.

خشونت خانگی، منجر به طلاق

روحیه خشن عمر را همسر اول او نیز تأیید می‌کند. ستاره یوسفی، همسر اول عمر که تنها چهار ماه با او زندگی کرده در مورد عمر به خبرگزاری رویترز گفته است: «من چهار ماه با او زندگی کردم تا زمانی که خانواده‌ام من را از اسارت او در آوردند و مراحل طلاق را آغاز کردیم. او خیلی کم تحمل بود و خیلی زود با پدر و مادرش درگیر می‌شد اما چون من تنها فرد زندگی او بودم بیشتر خشونتش علیه من بود.»

ستاره می‌گوید که در هشت سال گذشته هیچ ارتباطی با عمر صدیق نداشته است. در مورد همسر دوم عمر صدیق، رسانه‌ها تا کنون به این بسنده کرده‌اند که نام او نور زاهی سلمان است.

هر چند آپارتمان او و منزل شخصی پدرش همچنان تحت کنترل پلیس است، میر صدیق متین، پدر عمر نیز از چهره‌های شناخته شده سیاسی در افغانستان است، او در سال ۲۰۱۵ در حالی آمادگی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای در این کشور برای برگزاری انتخابات وجود نداشت.

به نوشته واشینگتن پست میر صدیق در برنامه‌های تلویزیونی و سخنانی که در کانال یوتیوبش منتشر کرده است، مخالف صلح افغانستان و پاکستان بوده و از طالبان افغانستان حمایت کرده است. هنوز هیچ گفت‌وگویی با مادر عمر صدیق منتشر نشده است.

  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG