لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

«جنجال تازه» املاک نجومی در شورای شهر


روزنامه شرق گزارش داده است که جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی «محل حضور علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و پاسخگویی او» به مخالفان پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی، اف‌ای‌تی‌اف، بود، جلسه‌ای که پیش از آغازش «علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس، چند دقیقه‌ای به‌ صورت غیرعلنی، به نمایندگان دربارهٔ مطرح ‌نشدن برخی از مسائل توصیه‌هایی کرده بود».

مهدی قدیمی در گزارش این روزنامه نوشته است: نمایندگانی چون احمد سالک و مجتبی ذوالنور و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه از تریبون مجلس نقدهای خود را گفتند، «از این که امکان سلطه بیگانه وجود دارد سخن گفتند و ادعا کردند که علی طیب‌نیا در نامه یک ماه قبل خود، تعهداتی را از جانب جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که به امنیت ملی» ایران ضربه می‌زند و در حالی که «فلاحت‌پیشه بر الزام‌آور بودن تعهدات تأکید می‌کرد و دهقان هم با استناد به گفته‌های فلاحت‌پیشه، می‌گفت این که تحریم‌های ما برای یک سال تعلیق شده پذیرفتنی نیست و اعتراض ما به این نکته است که آنها از ایران خواسته‌اند کمک به نهضت‌های آزادی‌بخش را از قانون اساسی حذف کند».

به نوشته روزنامه شرق، «در مقابل این انتقادات، علی طیب‌نیا که با دستی پر از نامه‌ها و مصوبات پشت تریبون قرار گرفته بود، در میان صحبت‌های خود یک دسته از نامه‌ها را به نمایندگان نشان داد و گفت: «اینها مکاتبات و مصوباتی است که در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲ برای پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف انجام شده و کار درستی هم بوده است» و حتی تأکید کرد که «دولت قبل تقاضای عضویت در اف‌ای‌تی‌اف را به‌درستی در سال ۲۰۱۲ (سال ۹۱) صادر کرده و پذیرش آن در ژوئن سال گذشته بوده است».

این روزنامه گزارش داده که علی لاریجانی رئیس مجلس دهم نیز در پاسخ به نمایندگان مخالف پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی گفته است: «شما می‌گویید این بندها مطابق قانون است، فقط سه، چهار بندش ایراد دارد. وقتی ما سه، چهار بند را بر اساس حرف‌های شما ایراد داریم چرا از همه این توافق ایراد بگیریم؟ عقل دیپلماتیک هم در دنیا خوب چیزی است، ما باید هر موضوع را سر زمانش بگوییم. وقتی شما دو بند از قانون‌تان شبیه بقیه جهان نیست، چرا کلاً می‌خواهید در لیست سیاه قرار بگیریم؟ حالا سؤال این است که اگر قوانینی در چارچوب این قوانین تصویب کردیم، بروند مذاکره بکنند یا نه، در دولت قبل هم گفتند که بروند مذاکره کنند؛ یعنی بگویند ما این اقدامات را سر موقعش انجام می‌دهیم. چرا اصرار دارید حرف آخر را اول بزنید که مشکل ایجاد شود».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اما در تیتر یک خود از قول علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نوشته است: «در اف‌ای‌تی‌اف به جمع‌بندی بیشتری نیاز داریم.»

این روزنامه نوشته است: «در حالی که روز سه‌شنبه علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد در مجلس تلاش می‌کرد موضوع اف‌ای‌تی‌اف را برای نمایندگان حل و فصل کند و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در همین باره توصیه‌ای به طیب‌نیا می‌کرد، عصر سه‌شنبه علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که اف‌ای‌تی‌اف موضوع پیچیده‌ای است و هنوز نیازمند جمع‌بندی بیشتری هستیم.»

به نوشته روزنامه جوان، «این اظهارات علی شمخانی نشان می‌دهد جمهوری اسلامی دربارهٔ اف‌ای‌تی‌اف مذاکرات جدیدی را پیش‌بینی کرده و به این ترتیب به رغم فضای روز سه‌شنبه مجلس، اف‌ای‌تی‌اف را نمی‌توان تمام شده تلقی کرد».

روزنامه اعتماد عکس یک خود را به نخستین مناظره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا اختصاص داده و نوشته است: «نامزد دموکرات‌ها مهیا بود، نامزد جمهوریخواهان فی‌البداهه جنگید» و «حقوقدان برنده شد».

امیرعلی ابوالفتح، تحلیل‌گر مسائل آمریکا، طی یادداشتی در این روزنامه نوشته است: «مناظره‌های انتخاباتی بر رای‌دهندگان حزبی اثرگذار نیست اما تأثیر بسیاری بر کسانی که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند یا رئیس‌جمهور مدنظرشان را انتخابات نکرده‌اند و رای‌دهندگان مستقل یا مردد محسوب می‌شوند، دارد» و «بر اساس تخمین‌های زده شده، ۲۰ میلیون نفر از رای‌دهندگان را این طیف از افراد تشکیل می‌دهند».

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد همچنین نوشته است: «به نظر می‌رسد هیلاری کلینتون توانست نسبت به رقیب جمهوریخواه خود پخته‌تر، سنجیده‌تر و دقیق‌تر حرف بزند. کلینتون در این مناظره بیشتر به طرح‌ها و برنامه‌های خود به خصوص در مسائل امنیتی پرداخت و با موشکافی آنها، جزئیات بیشتری از آنها را بیان کرد و توانست خود را فردی نشان بدهد که دچار ضعف جسمانی و بیماری نیست و از انرژی بسیاری برخوردار است در حالی که دونالد ترامپ به غیر از مسائل تجاری و اقتصادی که از تخصص‌های او محسوب می‌شود در دیگر موضوعات به کلی‌گویی پرداخت و نتوانست برنامه‌هایش را دقیق تشریح کند.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، هم عکس یک خود را به این مناظره اختصاص داده و از قول دونالد ترامپ نوشته است: «برجام، ایران را به قدرتی بزرگ تبدیل می‌کند.»

محمدعلی حسینی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه ایران، نیز طی یادداشتی در روزنامه ایران با اشاره به این که «ایران؛ محور مناظره داغ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» بود، نوشته است: «نخستین مناظره انتخابات ریاست جمهوری میان نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا در حالی برگزار شد که موضوع ایران و توافق هسته‌ای به اصلی‌ترین بحث مورد مناقشه کاندیداها تبدیل شد. موضوعی که هر یک از طرفین به فراخور سیاست احزاب متبوع خود دربارهٔ چالش هسته‌ای ایران به موضع‌گیری درباره آن پرداختند.»

روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، هم تیتر و عکس یک خود را به این مناظره اختصاص داده و نوشته است: در این مناظره که «بین دو نیویورکی جمهوری‌خواه و دموکرات انجام شد، از آن جهت برای بسیاری غیرمنتظره بود که دونالد ترامپ غیرسیاستمدار توانست برخلاف تبلیغات منتقدانش در طول ۹۰ دقیقه به بحث منطقی با هیلاری کلینتون که یک سیاستمدار کارکشته و حرفه‌ای است ادامه داده و حتی در بسیاری موارد مستدل‌تر از رقیب ظاهر شود».

این روزنامه همچنین از قول هیلاری کلینتون نوشته است: «بدون شلیک یک گلوله، برنامه هسته‌ای ایران را تخته کردیم.»

روزنامه همدلی در تیتر یک خود از قول محمود صادقی نماینده عضو فراکسیون امید مجلس دهم از «محکومیت ۴۸۰۰۰ میلیاردی دولت سابق» در دیوان محاسبات خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، محمود صادقی طی تذکری در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی با رئیس و دادستان دیوان محاسبات گفت که «بنا بر اعلام دادستان دیوان، دولت گذشته ۴۸ هزار میلیارد تومان تخلف و محکومیت مالی قطعی دارد که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به شخص رئیس دولت سابق است. بنابراین از رئیس مجلس و رئیس دیوان محاسبات درخواست اجرای احکام صادره را دارم».

روزنامه همدلی از قول این نماینده مجلس نوشته است: «آقای احمدی‌نژاد محکومیت قطعی پیدا کرده و در دیوان محاسبات هم اعتراض و تأیید شده و ۱۲ هزار میلیارد مربوط به شخص احمدی‌نژاد است که احکام آن تاکنون اجرایی نشده است»، در حالی که «این فرد کلاً با ایجاد تشتت کار خودش را در ۸ سال ریاست جمهوری پیش برد و هرج و مرج در نظام اداری - مالی کشور ایجاد کرد، بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را هدر داد.»

روزنامه همدلی گزارشی هم دارد دربارهٔ «جنجال تازه املاک نجومی در شورای شهر» و نوشته که عبدالحسین مختاباد، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه در بخشی از صحبت‌های خود به بازداشت مدیرمسئول سایت معماری‌نیوز اشاره کرد و گفت؛ شهرداری و شورا شکایتش را از آقای یاشار سلطانی پس بگیرد و او را آزاد کنند.

این عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به توقیف سایت معماری‌نیوز و بازداشت یاشار سلطانی مدیرمسئول سایت معماری‌نیوز گفت: «محمدباقر قالیباف شکایت خود را پس بگیرد تا این فرد به نزد خانواده‌اش بازگردد زیرا چنین اقداماتی در شان شورا و شهرداری نیست.»

این اظهارات عبدالحسین مختاباد به مذاق رضا تقی‌پور، عضو اصولگرا و سخنگوی شورای شهر، خوش نیامد و او گفت که «یک نفر با تهمت و افترا آبروی شورا را برده و حالا اعضای شورا غیرت داشته باشند و از کیان شورا حمایت کنند، یک نفر آبروی شورا را برده و حالا می‌خواهید که آزاد شود؟»

آساره کیانی در گزارش روزنامه همدلی نوشته است: وقتی خبر واگذاری املاک نجومی به ارزش چند هزار میلیارد تومان توسط شهرداری تهران به افرادی خاص که شامل بیش از صد شخص حقوقی و حدود ۱۵۰ نفر شخص حقیقی از مدیران عالی‌رتبه شهرداری، پنج نفر از اعضای شورای شهر و دو خبرنگار در سایت‌ها منتشر شد، افکار عمومی انتظار رسیدگی به این واگذاری‌های غیرقانونی را داشت و «مردم انتظار داشتند شهردار تهران در جایگاه پاسخگویی حاضر شود»، اما «آن چه حالا بیشتر در موردش صحبت می‌شود، بحث آزاد شدن مدیرمسئول سایتی است که این اسامی را منتشر کرد» و در حالی ‌که «همه نگاه‌ها به شکایت از یاشار سلطانی و سایت معماری‌نیوز زوم شده، بحث تخلف شهرداری به محاق رفته» است.

«وقتی خبر واگذاری املاک نجومی مترمربع، خانه ویلایی و آپارتمان به ارزش چند هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری تهران، به افرادی خاص که شامل بیش از ۱۰۰ شخص حقوقی و حدود ۱۵۰ نفر شخص حقیقی (همه از مدیران عالی‌رتبه شهرداری، پنج نفر از اعضای شورای شهر و دو خبرنگار) در سایت‌ها منتشر شد، آن چه بیش از همه به‌ویژه نزد افکار عمومی انتظار می‌رفت، بحث رسیدگی به این واگذاری‌های غیرقانونی (با شرایط ویژه نظیر پرداخت اقساطی و زیر قیمت) بود؛ مردم انتظار داشتند شهردار تهران در جایگاه پاسخگویی حاضر شود. هفته‌ها سپری شد و آن چه حالا بیشتر در موردش صحبت می‌شود، بحث آزاد شدن مدیرمسئول سایتی است که این اسامی را منتشر کرد.»

روزنامه فرهیختگان خبر داده که صبح سه‌شنبه «برخورد مینی‌بوس حامل معلمان روستای شازند در اراک با کامیون بنز، چهار کشته و ۱۲ مصدوم برجای گذاشت».

به نوشته این روزنامه، در این سانحه «سه معلم در مینی‌بوس و همچنین راننده مینی‌بوس فوت شده و ۱۱ تن به بیمارستان منتقل شدند» و ایرج کهریزی، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان مرکزی به فرناز استادنوبری خبرنگار روزنامه فرهیختگان گفته است: «این سانحه دلخراش در کیلومتر سه محور فرعی قره کهریز بازنه اتفاق افتاد. دلیل وقوع این حادثه انحراف به چپ کامیون کشنده بنز نسبت به مینی‌بوس بود».

محمد دادکان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با روزنامه شرق ضمن انتقاد از فساد مالی و وعده‌های توخالی مسئولان به مردم گفته است: «مدام شو برگزار می‌کنیم که حقوق بازنشستگان را بالا می‌بریم. همین الان برادر من فیش حقوقی‌اش را برایتان بفرستد. با ۹۰۰ هزار تومان بازنشسته است. چه کسی می‌گوید حقوق زیر یک میلیون تومان نداریم؟»

دادکان همچنین گفته که همین امروز یکی از مسئولان بانک مرکزی می‌گفت: «نمی‌گذاریم دلار چالش ایجاد کند»، دلار حدود سه هزار و ۶۰۰ تومان دیگر چه چالشی را بخواهد اجرا کند؟ دلار هفت تا یک تومانی شده سه هزار و ۶۰۰ تومان، هنوز می‌گوییم چالش درست نمی‌کند؟ بیاییم با مردم صادق باشیم و حرف راست را به مردم بزنیم. هشت سال دولت قبل در جام بود چهار سال است برجامیم! تا کی مردم بنشینند و این حرف‌ها را گوش دهند؟»

XS
SM
MD
LG