لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

درخواست انجمن اسلامی دو دانشگاه از روحانی برای رفع حصر


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران روز جمعه، ۲۳ مهرماه، در بیانیه‌ای، از حسن روحانی، رئیس جمهور، خواستار پیگیری موضوع رفع حصر مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد شد.

رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود.

در این بیانیه که وب‌سایت کلمه نزدیک به میرحسین موسوی آن را منتشر کرده، از رئیس جمهوری ایران خواسته شده است که در برابر «بی‌قانونی» ایستادگی کند و از پیگیری‌های خود در رابطه با رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به مردم گزارش دهد.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، بدون تفهیم اتهام یا برگزاری دادگاهی از بهمن‌ماه سال ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند و درخواست‌های داخلی و بین‌المللی برای رفع حصر آنان تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

درخواست برای رفع حصر از رهبران جنبش سبز ایران در حالی ادامه دارد که برخی از مقام‌های ایران از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی ایران با برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی خبر داده و می‌گویند رفع حصر آنان تنها در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای است و دولت نمی‌تواند در این زمینه کاری انجام دهد.

رفع ممنوعیت خبررسانی در مورد برخی از چهره‌های سیاسی از جمله محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، از دیگر خواسته‌های مطرح‌شده در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است.

در این بیانیه ابراز امیدواری شده که با برچیده‌ شدن فضای امنیتی از دانشگاه‌ها، شرایط برای مشارکت فعال دانشگاهیان در عرصه سیاسی کشور فراهم شود.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران همچنین دخالت نهادهای امنیتی در دانشگاه را «مایه وهن» دانشگاه و استقلال دانشگاه‌ها را از «وعده‌های محقق‌نشده» انقلاب اسلامی دانسته‌ و خواستار پیگیری آن شده‌ است.

این انجمن اسلامی در بیانیه خود همچنین لطمه‌ خوردن استقلال دانشگاه را به ضرر تمامی دانشگاهیان دانست و بر لزوم ایستادگی همه دانشجویان و اساتید در کنار یکدیگر به منظور دفاع از استقلال دانشگاه تأکید کرد.

ایجاد فرصت‌های تحصیلی عادلانه، رفع محرومیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، بازگشت اساتید «به اجبار بازنشسته‌شده»، کاهش قیمت خدمات دانشجویی از جمله قیمت غذا و خوابگاه از دیگر خواسته‌های این دانشجویان است.

در این بیانیه آمده است که نقد علمی «حاکمیت سیاسی» و «مناسبات اجتماعی» رسالتی مهم است که بر عهده دانشجویان گذاشته شده و این برخوردهای انتقادی در نهایت به ایجاد فرهنگی دموکراتیک‌تر و توسعه سیاسی ایران می‌انجامد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در بیانیه خود همچنین از آن چه «تداوم ممنوعیت اطلاع‌رسانی» و «ایجاد محدودیت برای رسانه‌ها» خوانده، انتقاد کرده و خواستار حل اختلاف‌های موجود بر سر مسائلی مانند برگزاری کنسرت‌های موسیقی شده است.

وضعیت آزادی بیان در ایران، طی سال‌های اخیر همواره مورد انتقاد سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر از جمله گزارشگران بدون مرز بوده است.

XS
SM
MD
LG