لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

دو چهره نزدیک به ترامپ: رامنی از چهره‌های مطرح برای وزارت خارجه است


ترامپ در حال هدایت رامنی به محل مذاکرات‌شان در روز شنبه
ترامپ در حال هدایت رامنی به محل مذاکرات‌شان در روز شنبه

دو چهره نزدیک رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، روز یکشنبه در اظهار نظرهای مستقلی تأیید کردند که میت رامنی، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲، از گزینه‌های مطرح برای پست وزارت خارجه در دولت دونالد ترامپ است.

روز یکشنبه ۳۰ آبان، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور منتخب و رئیس کمیته انتقال قدرت، در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس تأیید کرد که میت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست و رقیب جمهوری‌خواه باراک اوباما در انتخابات سال ۲۰۱۲، از گزینه‌های جدی برای پست وزارت خارجه است.

او البته در این گفت‌وگو یادآوری کرد که چهره‌های دیگری هم برای این پست مورد بررسی هستند، گرچه به نام این افراد اشاره‌ای نکرد.

آقای رامنی که روز شنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، دیدار داشت، از منتقدان جدید آقای ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی بود، اما در روزهای گذشته و همزمان با انتشار برنامه‌ریزی دیدار او با رئیس‌جمهور منتخب، گمانه‌زنی‌ها در مورد پیشنهاد پست وزارت خارجه به او شدت گرفت.

روز یکشنبه مشابه اظهار نظر مایک پنس در مورد احتمال پیشنهاد میت رامنی به عنوان وزیر خارجه، از زبان یک چهره دیگر نزدیک به دونالد ترامپ نیز مطرح شد.

رینس پریبوس، دبیر کمیته جمهوری‌خواهان، که از مشاوران آقای ترامپ است و از سوی او به عنوان رئیس دفتر رئیس‌جمهور معرفی شده، در همین روز به شبکه خبری ای بی سی گفت که میت رامنی گزینه احتمالی برای وزارت خارجه است، گرچه دونالد ترامپ افراد دیگری را هم برای این پست مورد بررسی قرار داده است.

آقای رامنی، که چهره‌ای شناخته شده در میان جمهوری‌خواهان است، روز شنبه در نیوجرسی با دونالد ترامپ دیدار کرد و پس از این دیدار گرچه هیچ‌یک به پیشنهاد احتمالی آقای ترامپ به میت رامنی اشاره نکردند، اما هر دو این دیدار را «دقیق، عمیق، و خیلی خوب» توصیف کردند.

در عین حال، گمانه‌زنی در مورد معرفی میت رامنی به عنوان وزیر خارجه دونالد ترامپ در شرایطی است که این دو در حوزه سیاست خارجه اختلاف نظرهایی به ویژه در مورد رویکردشان به روسیه دارند.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود از ولادیمیر پوتین ستایش کرده و او را رهبری بهتر از هیلاری کلینتون، رقیب خود، و باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی، توصیف کرده بود.

در مقابل میت رامنی در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۲، روسیه را «خطر استراتژیک اصلی» علیه منافع آمریکا معرفی کرده و گفته‌ بود اگر رئیس‌جمهور شود به خاطر حمایت مسکو از ایران و سوریه، به‌شدت دولت آن را تحت فشار قرار خواهد داد.

قوت گرفتن احتمال معرفی جیمز متیس به عنوان وزیر دفاع

روز یکشنبه رسانه‌های آمریکایی همچنین خبر دادند که دونالد ترامپ مایل به استفاده از ژنرال بازنشسته جیمز متیس، در سمت وزیر دفاع است و منابع نزدیک به کمیته انتقال قدرت به سی‌ان‌ان گفتند که بخت آقای متیس برای عهده‌داری وزارت دفاع از دیگر گزینه‌ها بیشتر است.

دونالد ترامپ که روز شنبه با ژنرال متیس دیدار کرده بود، روز یکشنبه در حساب توئیتر خود از جیمز متیس به عنوان «یک ژنرال واقعی» کرد و ضمن تأیید در نظر داشتن او برای پست وزارت دفاع، دیدار خود را با این ژنرال بازنشسته «بسیار تأثیرگذار» توصیف کرد.

ژنرال متیس در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما، فرماندهی «ستاد فرماندهی مرکزی»، که از جمله بر عملیات آن کشور در خاورمیانه نظارت می‌کند، را برعهده داشت.

ژنرال متیس در زمان فرماندهی خود، خواستار «تنبیه» ایران و متحدانش، به‌خاطر اقدامات و تحرکات آن‌ها، و از جمله خواهان اقدامات مخفیانه برای بازداشت یا کشتن نیروهای عملیاتی ایران و ایجاد مانع در برابر شناورهای جنگی آن شده بود، و به نوشته واشینگتن‌پست، همین رویکرد سبب شد تا باراک اوباما، که مشغول مذاکرات هسته‌ای با ایران بود، او را کنار بگذارد.

پیشتر شبکه خبری فاکس با اشاره به محتمل بودن قرار گرفتن جیمز متیس در وزارت دفاع، یادآور شده بود که اگر او هدایت پنتاگون را در دست گیرد، بلندپایه‌ترین افسر ارتش آمریکا خواهد بود که طی نیم قرن گذشته به این مقام می‌رسد.

XS
SM
MD
LG