لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

منابع دیپلماتیک: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خروج آب سنگین ایران را تایید کرد 


منابع دیپلماتیک روز سه شنبه ۱۷ آذرماه گفته اند، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرده است که ایرانبا ارسال ۱۱ تن آب سنگین به خارج، موجودی ذخیره‌شده آب‌سنگین خود را به پایین تر از اندازه تعیین‌شده در توافق اتمی با شش قدرت جهانی رسانده است.

به گزارش رویترز، یک دیپلمات در این زمینه تصریح کرده است: در گزارش پنچ پاراگرافی آژآنس بین المللی انرژی اتمی آمده است که این آژانس خروج ۱۱ تن آب سنگین هسته‌ای به مقصدی خارج از ایران را مورد راستی آزمایی قرار داده و تایید می کند.

این دیپلمات همچنین گفته است: با انتقال این میزان آب سنگین به خارج از ایران هم اکنون ذخایراین کشور به زیر ۱۳۰ تن رسیده است.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تایید ارسال مازاد آب سنگین ایران به خارج، اعلام کرده است که هم اکنون میزان ذخایر آب سنگین ایران به پایین تر از میزان تعیین‌شده در توافق اتمی بازگشته است.

این در حالی است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در ۳۰ آبن ماه سال جاری اعلام کرد که تهران مقادیری از آب‌سنگین مازاد خود را برای فروش، به عمان ارسال کرده‌است و مقادیر دیگری نیز برای انتقال به خریدار، به آن کشور ارسال خواهد شد.

بهروز کمالوند گفته بود،مذاکرات برای فروش آب‌سنگین مازاد «با چند شرکت و کشور خارجی پیشرفت داشته‌است».

به گفته این مقام دولت ایران، انتقال آب سنگین به عمان «جنبه تجاری دارد» و «با توجه به مذاکرات در حال انجام با طرف‌های خارجی این مقادیر به تناسب به عمان انتقال داده می‌شود».

او میزان دقیق آب سنگین انتقال‌داده‌شده به عمان را بیان نکرده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۲۷ آبان، از ایران خواسته بود تا «به تعهدات خود در اجرای برجام پایبند بماند» و از زیر پا گذاشتن محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده، پرهیز کند. به گفته این نهاد بین‌الملی، موجودی ذخیره‌شده آب‌سنگین ایران، برای دومین بار، کمی از اندازه تعیین‌شده در توافق اتمی، بیشتر بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طبق توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، میزان آب‌سنگین که ایران می‌تواند ذخیره کند حداکثر ۱۳۰تن است. آب‌سنگین می‌تواند در تولید پلوتونیوم به‌کار رود، ماده‌ای که دستیابی به آن به‌نوعی راه را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار می‌سازد.

XS
SM
MD
LG