لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

رویارویی دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بر سر نظام بهداشتی اوباما


مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور منتخب آمریکا، (وسط) روز چهارشنبه با جمهوریخواهان در کنگره دیدار کرد.
مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور منتخب آمریکا، (وسط) روز چهارشنبه با جمهوریخواهان در کنگره دیدار کرد.

باراک اوباما روز چهارشنبه از دمکرات‌ها در کنگره خواسته است تا از قانون نظام بهداشتی که در دوران ریاست جمهوری او تصویب و اجرا شد دفاع کنند و مانع لغو آن توسط جمهوریخواهان شوند.

این در حالی است که مایک پنس، معاون اول رئیس جمهور منتخب آمریکا، در دیدار با جمهوریخواهان در کنگره گفته است، ارائه یک جایگزین برای قانون نظام بهداشتی اوباما، اولین اولویت دولت بعدی خواهد بود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، دمکرات‌ها در کنگره آمریکا این استرانژی را در پیش گرفته اند که هشدار دهند پیامدهای لغو «قانون نظام بهداشتی مقرون به صرفه» یا «اوباماکر» بدون ارائه جایگزینی برای آن، می‌تواند به هرج و مرج برای میلیون ها نفر که از این بیمه بهره مند هستند، منجر شود.

طبق این گزارش، جمهوریخواهان معتقدند که این سیستم خدمات درمانی ناکارآمد است و آنها بدون قطع خدمات بیمه کسانی که تحت پوشش این نظام خدمات درمانی هستند، این قانون را لغو کرده و همزمان روی سیستم جایگزین آن کار خواهند کرد.

این در حالی است که روز چهارشنبه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و هم مایک پنس پشت درهای بسته با اعضای کنگره دیدار کرده‌ و در خصوص وضعیت نظام خدمات درمانی در دولت آینده رایزنی کرده اند.

مایک پنس گفته است: اولین اقدام دولت آینده اجرای وعده داده شده در خصوص لغو «اوباماکر» است و ما آن را با نظام خدمات درمانی اصلاح شده‌ای جایگزین خواهیم کرد که هزینه تامین بیمه خدمات درمانی را کاهش می‌دهد و در عین حال باعث بزرگ‌تر شدن دولت نخواهد شد.

باراک اوباما که دوره ریاست جمهوریش روز ۲۰ ژانویه به پایان می‌رسد نیز روز چهارشنبه پس از دیدار با اعضای دمکرات کنگره به خبرنگاران گفته است که پیام او این است که باید مراقب «مردم» بود.

رویترز می‌گوید، دمکرات‌ها می‌دانند که از آرا کافی در سنا و مجلس نمایندگان برای جلوگیری از لغو «اوباما کر» برخوردار نیستند به همین دلیل می‌کوشند نسبت به پیامدهای لغو این قانون خدمات درمانی هشدار بدهند.

این گزارش می‌افزاید، بدون جایگزین کردن یک نظام خدمات درمانی با «اوباماکر» تا اوایل سال ۲۰۱۸، عملا ۲۰ میلیون آمریکایی که از این نظام خدمات درمانی استفاده می‌کنند، با مشکل مواجه خواهند شد.

چاک شومر، رهبر دمکرات‌ها در سنای آمریکا گفته است: برنامه جمهوریخواهان برای لغو قانون نظام بهداشتی آمریکا را باردیگر بزرگ نخواهد کرد.

اشاره آقای شومر به شعار محوری دونالد ترامپ در دروان مبارزات انتخابی است.

رهبر دمکرات‌ها در سنا گفته است، لغو قانون نظام بهداشتی باردیگر آمریکا را بیمار خواهد کرد و بیش از آنکه به نظام خدمات درمانی مقرون به صرفه منجر شود هرج و مرج در پی خواهد داشت.

جمهوریخواهان مخالف مداخله دولت در ساختار نظام خدمات درمانی آمریکا هستند و می‌گویند ورود دولت به این بخش باعث کاهش اشتغال زایی و همچنین افزایش هزینه‌های صاحبان کسب و کار می‌شود.

رویترز می‌گوید، از زمان تصویب این قانون از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جمهوریخواهان بیش از ۵۰ بار برای لغو یا اصلاح بخشی از این نظام خدمات درمانی رای داده‌اند.

این در حالی است که پل رایان، رییس مجلس نمایندگان از حزب جمهوریخواه، روز چهارشنبه گفته است، قانون «اوباماکر» نظام خدمات درمانی در آمریکا را بهم زده است.

مایک پنس نیز گفته است دولت ترامپ با نمایندگان کنگره برای جایگزینی آرام یک نظام خدمات درمانی منطبق بر بازار همکاری خواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا، پیشتر گفته بود که تمایل دارد بخش هایی از برنامه نظام بهداشتی باراک اوباما را حفظ کند.

پیشتر رسانه های آمریکا گزارش داده بودند، دو بخش تامین بیمه بیماران با پیشینه بیماری و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن افراد زیر ۲۶ از طریق بیمه والدین که در بین بسیاری از جمهوریخواهان طرفدار دارد و به همین دلیل حفظ این دو بخش کلیدی نظام بهداشتی اوباما محتمل به نظر می رسد.

XS
SM
MD
LG